Vítajte na stránke venovanej chovu papagájov v panelovom dome.

Ako postupovať pri krotení Vašich operených miláčikov

3. srpna 2010 v 15:26 | Ľubomír M. |  Užitočné rady
      Každý chovateľ papagájov sa snaží svojho operenca naučiť určitým rôznym kúskom a zvykom. To je mnohokrát aj dôvod ich chovu, ako domáci miláčik. Treba si však uvedomiť niekoľko zásadných faktov. Čím viac sa stane vtáčik závislí na chovateľovi, tým viac času si od neho dožaduje, čo môže byť v dnešnej uponáhľanej dobe problém. Ak sa chovateľ pre nedostatok času prestane venovať vtákovi, môže sa to nepriaznivo odraziť na psychickom a fyzickom zdraví vtáka. Často sa v chove stretávame s prípadmi trhania si peria až do holých miest, čo môže byť dôsledok stresu, alebo psychickej choroby vtáka. Chovateľ by si mal preto zvážiť do akej mieri pripustí interakciu medzi človekom a zvieraťom. Je dobré ak sa vtáčik chová v páre, vtedy nehrozí psychické naviazanie zvieraťa na človeka, pretože zviera má druha, ktorý je prirodzeným interakčným činiteľom.

     Ja som si zadovážil pár forpus coelestis. Boli veľmi ustráchaní a bojazliví. Po vpustení do klietky skákali splašene a panicky, keď niekto prešiel okolo klietky. Doporučujem klietku umiestniť na pokojné miesto. Pozor na prievan, vták môže uhynúť. Ja som ju mal blízko počítača v izbe kde trávim voľný čas a spím. Vtákov mám vo svojej blízkosti.
2/0
1. Fáza: Udomácnenie papagája

     Prvé dni sa pohybujeme okolo klietky pomaly, aby sme ich zbytočne neplašili. Dôležité je aby sme im dali čas udomácniť sa. Moji zverenci sa ako tak udomácnili za dva dni. Po týchto dňoch pokoja, vtákov postupne zvykáme na ostatných členov rodiny tak, že deti sa v izbe hrajú, osoby sa pohybujú, môžu sa vtákom prihovárať z primeranej vzdialenosti, ktorú určia sami vtáci, ale klietky a vtákov sa nedotýkajú. Snahou je zvyknúť vtákov na ruch, ktorí spôsobujú členovia rodiny behom dňa v byte.
2/1
     Je dobré naučiť vtákov určitému dennému režimu. Napr. ráno výmena papiera, ako podstielky do klietky, kŕmenie, výmena vody. Pri výmene podstielky sa moje forpusy plašili asi mesiac, ale potom sa to ukľudnilo. Dôležité je aby to bola pravidelná činnosť, ktorú sami vtaci začnú očakávať. Času im treba dopriať toľko, koľko potrebujú. Klietku som však vtákom neotváral tri týždne na výlet po izbe, aby som nemal problém z ich navrátením do klietky.
2/2
     Ak sa vták udomácni, zvykne si na prostredie a na našu osobu, deti v domácnosti, tak že sa v ich prítomnosti neplaší, ale pokojne sedí na bydle, doporučujem na určitý čas počas dňa, napr. na štyri hodiny, klietku otvoriť a nechať vtáky preletieť sa po byte. Aby nepoškodzovali nábytok, nesadali naň, doporučujem použiť vtáčí strom, ktorý v prvých dňoch postavíme čo najbližšie ku klietke, postupom času vzdialenosť medzi klietkou a stromom môžeme zväčšiť. Nie je to nutné, lebo vtáci budú robiť kruhové lety po izbe pričom si sadnú vždy na strom alebo na klietku.
2/3
2/4
     Ja nikdy neotváram klietku po zotmení, lebo vtáci sa uložia na strom na noc, na ktorom potom spia do rána. Vtáky nikdy nenaháňame, nechytáme násilím do ruky, lebo stratíme ich dôveru. Vždy sa im milo prihovárame a voláme ich po mene. Denný režim  pozostávajúci z čistenia klietky, pravidelného kŕmenia a preletu je potrebné dodržiavať, pretože vták ma dobrú kondíciu z pohybu,  ktorý sme mu povinný umožniť, je zdravý a spokojný a nie je v strese. Papagáje svoju nespokojnosť dajú na vedomie širokému okoliu krikom. Ak má dobré podmienky a je spokojný  a príjemne štebotá.  Ak vták zvládne 1. fázu prejdeme k 2. fáze krotenia.

     V klietke by mali mať vtáci pocit istoty, preto do priestoru klietky zasahujeme čo najmenej. Vtáci ju považujú za svoj domov teritórium a nachádzajú v ňom ochranu a potravu, preto sa po lete po byte vždy do klietky vracajú.

2. FÁZA: Krotenie vtáka

     Po aklimatizácií vtáka v byte a v klietke, môžeme prejsť na zložitejšie cviky, ktoré zvládneme vtedy, ak vtáka presvedčíme o tom, že nám môže dôverovať. Z mojej skúsenosti viem, že každý živý tvor dokáže vycítiť našu lásku.

     Návyk na ruku chovateľa patrí k prvým krokom. Ako na to? Veľmi jednoducho. Cez maškrty, ktoré majú vtáci radi. Pozor na tuky, ktoré maškrty obsahujú, spôsobujú obezitu zvlášť u malých druhov. Pri podávaní maškrty nerobíme ostré pohyby. Vtáka touto činnosťou zaťažujeme len krátko, ale každý deň. Najskôr viditeľné maškrty, ktoré vták vidí, väčšie zrno pšenica, ovos, slnečnica. Snahou je upútať pozornosť vtáka na ruku s maškrtou. Potom na malé zrniny proso, ktoré vták nevidí ale snaží sa zobáčikom zistiť či medzi prstami niečo nie je.
2/5
     Príchod za maškrtou je druhým krokom, ktorý musí vták zvládnuť. Sami budete vidieť pokroky, vták bude ruku hľadať sám a neskôr k nej prichádzať. Ak začne prichádzať, už z maškrtou nechoďte až k nemu, ale držte ju od neho trochu ďalej, on príde k vám a vezme si ju. Moje forpusy majú radi slnečnicu, nikdy jej však veľa nedávam. Najskôr som ich kŕmil len v klietke, potom aj mimo na vtáčom strome.
2/6
     Dotyky pri kŕmení je tretím krokom, ktorým sa snažíme získať si dôveru vtáka. Dotyky peria vtáka sú jemné pri kŕmení. Používame iba jednu ruku ktorou kŕmime. Neustále vtáka voláme po mene a milo sa mu prihovárame. Táto fáza je prípravou na sadnutie si vtáka na ruku.
2/10
2/7
     Sadnutie si vtáka na ruku je takou malou satisfakciou za náš úspech. Pri tomto nácviku použijeme obe ruky tak, ako na obrázku. V jednej je maškrta a druhá pomocou prsta tvorí bydlo, na ktoré si ma vták sadnúť.
2/9
     Jednotlivé fázy nácviku by sa nemali preskakovať, dôležitá je postupnosť a pravidelnosť. Každodenná starostlivosť, nácvik v krátkom intervale vám prinesie úspech v podobe odmeny, ktorú vám vráti váš operený miláčik dôverou, prítulnosťou k vám. Tieto fázy platia samozrejme pre vtákov, ktorí nie sú odchovávaní ručne, ale prirodzeným spôsobom pod rodičmi. Vtáci ručne odchovaní majú už návyk na ruku budovanú od mala. Ľudská ruka je nositeľka potravy a bezpečia. Ruka by sa mala preto využívať len na tieto činnosti.

     Myslím si že každý vták je individualitou, vyžaduje si iný prístup a potrebuje na zvládnutie jednotlivých krokov aj rôzne dlhý čas. Môj forpus "Bojko" samček tieto fázy zvládol asi za mesiac. Samička "Bojka" je v druhej fáze druhého kroku, prichádza za maškrtou. Rešpektuje ma, v mojej blízkosti pokojne sedí aj vonku z klietky, príjme potravu z ruky, niekedy aj príde po ňu prejde pár krokov. Dotykov sa bojí, myslím si že je to tým, že si pamätá naháňačku po klietke, keď som ju kupoval. Samček bol chytený do ruky hneď, ani si to poriadne neuvedomil, ale samička nie, tá sa nedala. Chovateľ použil aj rukavice. Pri kúpe mali šesť mesiacov. Tým nechcem povedať, že chovateľ ktorí mojich zverencov odchoval je zlým chovateľom, naopak je dobrý odborník, ak sa mu podarilo ich rozmnožiť. Chcem len upozorniť na následky naháňačiek vtákov, ktoré môžu skončiť nielen fyzickou ale aj psychickou ujmou vtáčika. Momentálne majú moji zverenci cca osem mesiacov.

3. FÁZA: Prílet na ruku
     Rád by som bol, keby všetky moje vtáky ktoré chovám prileteli ku mne, ak je to potrebné. To je cieľ tohto cvičenia. Je potrebné zvládnutie druhej fázy. Ak vtáčik vyjde na ponúkaný prst, vzdialenosť medzi vtákom a prstom postupne zväčšujem. Vtáčik musí doslova priletieť za maškrtou. Pozri obrázok. Asi po týždni tohto nácviku som bol na vzdialenosti pol metra. Viac nechcel preletieť, ale dúfam že sa to zmení. Dôležité pri jednotlivých cvikoch je rešpektovať individualitu vtáka, jeho správanie a dopriať mu dostatok času. Je to živý tvor a váš kamarát, rešpektujte ho.
2/11
2/8
     Asi  po mesiaci tréningu vtáčik priletel na ruku za maškrtou z troch metrov. V súčasnosti už samček prilieta na prst ruky aj bez maškrty, stačí ho len zavolať. Samička je oveľa plachejšia, ale spolu pomaly plachosť prekonávame.

     Aj napriek tomu, že Vaši operenci budú mať vtáčí strom, budú skúmať okolie a všetko hrýzť zobáčikmi. Mojí operení zverenci radi sadajú na rám obrazu, alebo na atramentovú tlačiareň, záclony, ktoré radi ničia. Ak nechcete aby ničili Váš nábytok, alebo iné zariadenie bytu, dajte to vtákom na vedomie ráznym povelom "nie" a odožente ich z tohto miesta novinami, alebo k nim pomaly chodte s povelom "nie" tak, aby vták odletel a sadol si inam napr. na vtáči strom. Vtáci si to časom uvedomia a tento povel budú považovať za zákaz. Ja im dovolím sadať na luster, ale nedovolím im špiniť na zem, kde sa im zachce. Pravidlá stanovte a dbajte aj na ich dôsledné dodržiavanie a vyhnete sa rôznym nepríjemnostiam. Budete v pohode tak Vy,  rodina, ako aj Vaši okrídlení miláčikovia.

    Dúfam, že som vám ponúkol dostatok nápadov a rád, ako postupovať v krotení vašich zverencov, a budem rád ak niektoré postupy a rady aj využijete. Prajem vám hodne trpezlivosti a pekných chvíľ s vašimi operenými miláčikmi.

Ľubomír M.


 

12 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

Zobrazit vše (259)
Zobrazit starší komentáře

201 papagaje | 24. května 2015 v 7:43 | Reagovat

[200]: Dobrý deň David.
Jediným trikom na získanie dôvery vtáčika je trpezlivosť a starostlivosť. Odporúčam vám trpezlivo postupovať v jednotlivých krokoch tak, ako je to uvedené v článku. Ak je vtáčik stále plašivý netlačte naň, lebo ho zbytočne stresujete. Zároveň vám pripomínam že, "krotenie vtáčika" je iba sekundárnou činnosťou na ktorú by ste sa nemal zamerať. Primárnym cieľom chovateľa je zabezpečenie celkovej pohody, zdravia, pohybu, čerstvého vzduchu, slnečného žiarenia.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

202 Miro | E-mail | 19. června 2015 v 6:38 | Reagovat

Zdravím chel by som sa opytať uvažujem o kupe papagaja amazonika čiernotemeneho rozmyšlam som či bude postačujuca rozmeri klietky su  D 71 x Š 45 x V 139 cm  alebo treba väčšiu vopred dakujem za info

203 Jarka | 25. června 2015 v 20:12 | Reagovat

Dobry den, potrebujem poradit, pred tyzdnom sme si kupili alexandra maleho rucne odxovaneho, ked sme ho priviezli a vypustili z krabice bol xudak uplne vyplaseny a vystresovany strasne krical a hned aj dezorientovane poletoval hore dole samozrejme na parapet z parapetu na zem zo zeme na zaclonu a z tamad na luster, nenahanala som ho pretoze pri kazdom mojom opatrnom priblizeni xudacik zacal cuvat a semtam kricat tak som si povedala ze ho nexam ukludnit do dalsieho dna prespal na zaclone posediacky, dalsi den som ho samozrejme z nej splasila ale len jemne aby zosadol na parapet a mohla ho nalakat napiskotik, jasne ze sa zdrahal tak som mu ho polozila na parapet aj s miskou vody a tak som cez neho prehodila utierku a jemne odxytila a vlozila do klietky, na druhy den mi uz jedol piskotu z ruky s tym ze mi ju dovolil drzat v klietke, na treti den sa mi popri maskrteni dovolil uz aj pohladit a robi to stale no moj problem je s tym ze ked ho pustim sadne mi na plece hlavu proste nema problem sadnut si na nikoho, lenze sedim kym je vypusteny ako zamaskovany lupic pretoze hryzie vsetkyx na kom prave sedi takze od pasa vcetne ruk mam vsetko zahalene a vlastne kazdy, zahryzne sa ci do oblecenia alebo prstov usi tvare viem ze ho mame len tyzden a venoval mi cast dovery no uz mame pred nim strax len odhalit co i len kusok holej casti tela z obavy pred velmi silnym zakusnutim ...Poradte mi co mam robit, inac nabytok nehryzie...nexapem to ked nam dovoli pohladit ked maskrti a aj papa z ruky ze aj napriek tomu nam takto ublizi, a to aj v pripade ze moje 6 rocne dieta zrejme miluje od kedy ho zbadal, pretoze kolko krat holen vidi tak spusti take mile knucanie zakloni hlavicku asi mu dvori vsak? :-) a da sa nam krasne pohladit bez uhryznutia, no taktiez pri predposlednom lietani na neho zasadol a zahryzol sa mu bez priciny do pery :-( prosim surne o radu ci to vobec prestane a bude dalej hryzt alebo sa s tym da nieco urobit....papagaj ma cca 3 mesiace

204 Tatiana | 14. července 2015 v 19:54 | Reagovat

Dobrý den,plánujeme kúpiť papagája novšak už jedného máme Alexander červenohlavý a nevieme sa rozhodnúť aký druh k nemu (papagáj spevavý,alexander červenohlavý,Alexander černastohlavý alebo iný)chceli by sme mať aj vajíčka.dakujem :-)  :-)

205 Lena | 21. července 2015 v 11:11 | Reagovat

Dobrý deň
doma mám 2 agapornisov a chcela by som ich spáriť no neviem či by to išlo lebo obidvaja sú mutácie agapornisa škraboškového :-?
ďakujem

206 papagaje | 13. srpna 2015 v 11:19 | Reagovat

[204]: Dobrý deň Jarka.
Napísali ste: "kupili alexandra maleho rucne odxovaneho, ked sme ho priviezli a vypustili z krabice bol xudak uplne vyplaseny a vystresovany strasne krical a hned aj dezorientovane poletoval hore dole samozrejme na parapet z parapetu na zem zo zeme na zaclonu a z tamad na luster, nenahanala som ho pretoze pri kazdom mojom opatrnom priblizeni"
Papagája po prinesení domov je potrebné vpustiť do klietky, kde bude žiť. Vtáčika vpúšťam do klietky tak, aby vtáčik sám vyšiel z krabice a vošiel do chovného zariadenia - klietky. Vtáčika čo najmenej plaším. Je to živý tvor, potrebuje čas aby si zvykol a udomácnil sa. Svijím konaním ste mu žiaľ sposobili stres.
Osobne si myslím, že hryzenie u papagája, tak ako ho popisujete,  je prirodzeným správaním. Papagáje tak, ako aj iné zvieratá si hryzením rôznej intenzity navzájom prejavujú náklonnosť, alebo aj krátkodobú nevraživosť. Podobne ako človek aj papagáj prechádza obdobím vývoja, rozumejte dospievania, či puberty, kedy sa formuje jeho osobnosť. To aky bude v búdúcnosti hodne záleží aj od podnetov, ktoré príjme z okolia, napr. aj od Vás. Odporúčam Vám aby ste zvieratko brali ako člena rodiny. Ak ho púšťate na prelet po byte, vždy iba pod vaším dohľadom. Poučte deti, aby nestrkali prstíky do klietky. Papagáj nie je hračka pre deti.
Je potrebné sa vzájomne rešpektovať, pričom v postupných krokoch vtáčika socializujeme. „Za pochodu sa vzájomne spoznávame.“ Dbáme na to,aby sa papagáj dobré cítil, mal všetko potrebné k životu, mal svoj priestor. Dbám najme tiež na to aby nedochádzalo ku vzájomným konfliktom, rozumej spolužitie človeka a zvieraťa.
Ospravedlňujem sa, že odpisujem až teraz. Presný návod Vám nedokážem napísať, nakoľko každý jedinec  aj ten vtáčí je individualitou. Prajem Vám, aby vás počiatočné neúspechy, či nezdar neodradili od chovateľskej práce.
Ľubomír M

207 papagaje | 15. srpna 2015 v 15:00 | Reagovat

[204]: Dobrý deň Tatiana.
Ak chcete aby Vám vtáčiky hniezdili je potrebné zaobstarať vtáčika rovnakého druhu, aby nedochádzalo k madzidruhovému kríženiu. Je potrebné naučiť sa rozpoznať aj pohlavie v rámci druhu. Vo Vašom prípade sa jedná o alexandra červenohlavého.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

208 papagaje | 16. srpna 2015 v 15:52 | Reagovat

[205]:Dobrý deň Lena
Nakoľko neuvádzate o akú mutáciu agapornis personata sa jedná, je ťažko sa mi k tomu vyjadriť. Ak nemáte istotu, že sa skutočne jedná o druh agapornis personáta, nerobte to. Medzidruhové kríženie agapornisov nie je žiadané. Dnes je trh presýtený mutáciami, ktoré vykazujú známky medzidruhového kríženia.
Prosím Vás tešte sa zo svojích agapornisov bez ohľadu na čistotu krvi.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

209 lena | 17. srpna 2015 v 21:11 | Reagovat

Obidvaja su modra mutácia :-)

210 Marian | E-mail | 23. srpna 2015 v 11:43 | Reagovat

Dal som na dno klietky papier, agapornis ho začal zobať a jesť. Nahradil som ho uterákmi, aj tie začal zobať, robiť diery a pojedať vytrhané časti uterákov. Pod uteráky sa začal ukrývať a aj v noci spávať. Je to prirodzené správanie agapornisa ?

211 papagaje | 24. srpna 2015 v 22:13 | Reagovat

[210]: Dobrý večer Marian
Áno, je to prirodzené správanie, nielen agapornisov. Takto sa totiž prejavuje hravosť u papagájov. Ak vám vadí, že papagáj roztrhá papier na dne klietky, nahradte ho iným materiálom napr. mulčovacou kôrou, pieskom, štrkom, peletkami, alebo iným materiálom. Uterák neodporúčam, vtáčik sa môže zamotať do nitiek a ublížiť si.
Skúste ostať pri podstielke z novín, ale pridajte do klietky denne aj konárik z ihličnatého, alebo listnatého stromu. Intenzita ničenia papierovej podstielky vtákmi sa zmierni.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

212 lea k. | E-mail | 27. srpna 2015 v 9:19 | Reagovat

Dobrý deň.Mám dvoch Alexandrov malých, ktorých sme kúpili pred dvoma týždňami.
pred dvoma dňami mi uleteli z klietky a nechceli sa tam vrátiť tak som ich musela chytiť. :-(  :-(  :-( skúšala som mu už dať všetky možné odmeny aj mu mením misky a noviny pravidelne každé ráno ale oni stále kričia a poletujú panicky po klietke :-( Prosím vás poraďte mi ako ich mám inak skrotiť.Ďakujem veľmi veľmi pekne

213 papagaje | 1. září 2015 v 7:35 | Reagovat

[212]: Dobrý deň lea k.
Napísali ste: "Prosím vás poraďte mi ako ich mám inak skrotiť." Odporúčam Vám postupovať podľa článku, v postupných krokoch a trpezlivo si získavať dôveru vtáčikov. Dbajte na to, aby ste vtákov svojím konaním zbytočne nestresovali. Primárnym pre chovateľa je starostlivosť, výživa a zabezpečenie všetkého potrebného pre život papagája. Krotenie považujem za sekundárnu záležitosť - nepodstatné. Dajte papagájom čas, aby si zvykli, zabývali sa, naučili sa sami vojsť do klietky, pravidelne ich kŕmte, čistíte klietku a púšťajte vtáčikov na prelet. To všetko sa vyžaduje od chovateľa. Zaberie Vám to čas. Vždy rešpektujte individualitu papagája.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

214 Lubica | E-mail | 2. září 2015 v 17:27 | Reagovat

Dobrý deň.Chcela by som poradiť.Dneska syn doniesol domov papagája Alexandra malého ručne odchovaného má len 4 mesiace ide hned na ruku.Chcem sa opýtať či sa da odnaučíť lebo ide na všetko zlato čo mám na sebe.Dakujem.

215 papagaje | 8. září 2015 v 22:47 | Reagovat

[214]: Dobrý večer Lubica
Papagáje sú zvedavé. Snažia sa nové veci preskúmať, pričom niečo ich zaujme viac. U Vás je to bižutéria. Všeobecne zvedavosť u papagája by som skôr podporil, ako potláčal. Vďaka zvedavosti sa zvieratá učia. Ak nechcete, aby okusoval niektoré veci v domácnosti, nedovolte mu to. Zároveň mu do klietky odporúčam dávať pravidelne čerstvé konáriky na okus z ihličnatých alebo listnatých stromov.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

216 Filip | 26. září 2015 v 8:51 | Reagovat

Dobrý deň, chcem sa poradiť.
Mám papagája Amazoňana modročelého a chcem ho naučiť na ruku, ale hryzie. Cez mriežku na klietke sa dá pohladkať, ale už s rukou v klietke to nejde. Keď mu ponúkam slnečnicu a iné maškrty tak len chvíľu má záujem a potom mi už len obhrýza ruku. Ďakujem

217 Alena | E-mail | 1. října 2015 v 14:11 | Reagovat

Dobry den. Mame agapornisa skraboskoveho.Je adoptovany, zil v zlych podmienkach.mame ho rok a on ma uz 4roky. Velmi s boji ruk (asi zle skusenosti). Tak ho ani nenutime. Ale uz vidiet ze nas ma rad. Sada na hlavy. Vzdy prileti do izby kde sme. Proste zlatusik. A moja otazka: radi by sme si kupili andulku..do inej klietky ale boli by vedla seba. Ze ci je to dobry napad? Ci nebude v strese?  Dakujem A.

218 papagaje | 4. října 2015 v 9:04 | Reagovat

[216]: Dobrý deň Filip.
Skúste ho naučiť sedieť na drevenej paličke (bydle), nie na ruke. Ak sa naučí sedieť na paličke, časom sa možno naučí sedieť aj na vašej ruke.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

219 papagaje | 4. října 2015 v 9:09 | Reagovat

[217]: Dobrý deň Alena.
Nemal by s tým byť problém. Ja by som do toho išiel. Prelet spoločný mimo klietok. A možno si na seba časom tak zvyknú, že budú môcť byť umiestnený v jednej klietke.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

220 Tatiana | E-mail | 4. října 2015 v 10:26 | Reagovat

Ahojte kupili sme rozelku a chceli by sme k nej opačne pohlavie ale nevieme či doma mame samčeka či samičku :-) .V kolkatich rokoch sa zistí pohlavie? A v kolkatich rokoch sa mozu sparit... :-( viete mi sme ju kupili k detom a chov nas začal bavit.... :-)  :-) dakujem pekne

221 lena | 21. října 2015 v 20:52 | Reagovat

Dobrý deň
Doma mám 2 agapornisov škraboškových a je to samček a samička. Už ich mám rok ale pred nejakým mesiacom sa začali akokeby biť zobakmi a tato mi ho hneď začal plasit . A ja som sa chcela opýtať že prečo sa bijú ? :-?
Ďakujem za skorú odpoveď. :-D

222 papagaje | 23. října 2015 v 15:32 | Reagovat

[221]: Dobrý deň lena.
U papagájov sú nezhody, ktoré popisujete časté. Tak ako z času na čas prídu, tak aj odoznejú. Je to normálne, kým netečie krv, alebo nedochádza k vzájomnému okusovaniu peria do holých miest, potom by som už s tým niečo robil.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

223 Lukáš | 5. listopadu 2015 v 20:43 | Reagovat

Dobrý večer dá sa skrotiť aj párik koriel?A aké staré by mali byt.

224 Veronika | 7. listopadu 2015 v 22:33 | Reagovat

Dobry den. Potrebujem poradit. Chcela by som kupit 2 forpusov ale nechcem ich mnozit. Je mozne chovat napriklad 2 samcekov? Bude lepsie ked budu z jedneho hniezda? Dakujem za radu.

225 papagaje | 13. listopadu 2015 v 8:57 | Reagovat

[223]: Dobrý deň Lukáš
Hovorí sa, že čím mladší vtáčik, tým je šanca na získanie jeho dôvery vyššia. Takže najlepšie je zadovážiť si mláďa, ktoré sa dokáže samo o seba postarať. V páre si vtáci vystačia sami. Určite si zadovážte pár, ak Vám záleží na šťastí a pohode operencov.
Skúste si položiť otázku: "Čo všetko ste schopný ponúknuť vtáčaťu, aby bolo u Vás doma maximálne spokojné?"
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

226 papagaje | 13. listopadu 2015 v 9:08 | Reagovat

[224]: Dobrý deň Veronika.
Môžete si zadovážiť dvoch samcov, ale aj dve samice. Lepšie bude ak budú z jedného hniezda, lebo sa už poznajú, ale nie je to podmienka. Papagáje je lepšie chovať po dvoch, ako singl, lebo sú spoločenské. Ak aj sú teritoriálne, spoločnosť jedinca svojho druhu neodmietnu. Pri vzájomnom zbližovaní vtáčikov je potrebné dodržať určité zásady, napr. umiestniť ich do nového chovateľského zariadenia, alebo zmeniť polohu bydiel „interiéru“ v pôvodnej klietke.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

227 Dávid | E-mail | 28. listopadu 2015 v 9:40 | Reagovat

Dobrý deň som v chovaní vtáčikov úplne nový platí tento návod aj na agapornisy?
Vopred ďakujem.

228 papagaje | 29. listopadu 2015 v 15:20 | Reagovat

[227]: Dobrý deň Dávid.
Áno, platí.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

229 Heriett | E-mail | 4. prosince 2015 v 11:01 | Reagovat

[1]:Dobrý deň, prosím poraďte mi .. máme od mája 2015 nového člena rodiny - Žako Kongo - Maxima - to jest meno jeho ...:)V lete sa pekne socializoval, dávali sme ho na terasku ktorú máme pri dome, cez deň sa "vyničil" a večer bol spokojný a oddychoval. Bolo dovolenkové obdobie a tak sme sa viacerí v domácnosti striedali a venovali mu...Na jeseň ako sa začalo ochladzovať a stmievať skôr, býval v dome, kde máme aj troch psíkov, takže mal spoločnosť - ale zvieracú.. Asi tak začiatkom novembra začal byť nervoznejší ... asi aj preto, že sme všetci v rodine pracovne zaťažení a vracali sme sa zo zamestnani po tme... Maximko si začal nepríjemne ošklbávať perie, až sa mu cca do mesiaca podarilo ošklbať ho aj zospodu aj zvrchu ... no vyzerá hrozne... :( som z toho nešťastná .. neviem si rady, premiestnila som ho na iné miesto, mením hračky, vypúšťam ho čo najčastejšie ako sa len dá... Naviazaný je veľmi na mňa, a to od začiatku, hoci už akceptuje ako tak aj iných členov rodiny... Poraďte čo s ním... údajne sú aj nejaké spreje, ktorými sa postrieka  a prestane sa šklbať... ???

230 papagaje | 6. prosince 2015 v 16:02 | Reagovat

[229]: Dobrý deň Heriett.
Mne sa Vami popisovaný stav šklbania peria nepodarilo u drobného vtáctva nikdy zvrátiť. Papagájik si postupne začal vytrhávať chvostové perá a neskôr aj letky krídel. Naučil som sa však šklbaniu peria predchádzať.
Odporúčam Vám kontaktovať chovateľku papagájov Evu Lucákovú z Prešova, ktorá zriadila prvý útulok pre nechcené vtáctvo, či by nebola ochotná sa podeliť s Vami o cenné vedomosti ohľadom Vami popísaného neduhu, ktorý je potrebné urýchlene riešiť.
Prajem Vám úspech pri liečbe tejto psychosomatickej poruchy, ktorá sa často vyskytuje u vtáctva chovaného "singl".
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

231 fggfgfgf | E-mail | Web | 10. prosince 2015 v 20:34 | Reagovat

to je super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D  :-D

232 Tadeáš | 5. ledna 2016 v 9:57 | Reagovat

Zdravím,už som svojho raz čítal.Skamarátili sme sa ako bratia a doteraz s ním neboli žiadne problémy.Až včera sa to začalo.Neviem,čo mu je,pretože si vytrhal perie na chrbte a pod krídlami.Čo by nestačilo,dneska si na každej nohe odkúsol prst.bol ako tak ale dnes už ani nepapá,skoro nič nepije.V tvári je veľmi smutný a už skoro ani nepije vodu.Rozmýšlal som,či mu nechýbajú vitamíny.Čo si myslíte vy?Za odpoveď vopred Ďakujem.

233 papagaje | 5. ledna 2016 v 18:05 | Reagovat

[232]: Dobrý deň Tadeáš.
Napíšte mi prosím Vás če denne dávate v krmnej dávke papagájovi za obdobie jedného týždňa (presný popis). Aké chovateľské zariadenie vtáčik obýva a aký má denný režim? Predpokladám, že je v klietke zavretý sám.
Ľubomír M.

234 Lena | 21. ledna 2016 v 20:35 | Reagovat

Zdravím mám párik agapornisov škraboškových a v poslednej dobe ( asi pred mesiacom) sa začali hádať a kľudne aj o polnoci začnú čvikrikať ,,ako zmyslov zbavený,, a neviem čo mám s nimi robiť. Lebo rodičia povedali ak s nimi niečo neurobím tak ich dajú preč a to by som vôbec nikdy nechcela ved ako keby už patria do rodiny. Prosim poradte mi co s nimi mám robiť.

235 papagaje | 23. ledna 2016 v 8:32 | Reagovat

[234]: Dobrý deň Lena.
Odporúčam vypnúť svetlo napr. o 10:00 hod. a do rána ho už nezapínať. Aby sa vtáci v noci neplašili odporúčam zakúpiť nočné svetlo a umiestniť ho v izbe s vtákmi. Škriekanie v noci by malo v noci ustať. Je potrebné si uvedomiť a rešpektovať pravidelnosť denného a nočného režimu zvierat chovaných v byte.
Napísali ste: "aj o polnoci začnú čvikrikať ,,ako zmyslov zbavený,, a neviem čo mám s nimi robiť" Pravdepodobne sa vtáci v tme zľaknú a potom bezhlavo lietajú a škriekajú v klietke, pričom sa agapornisy môže aj zraniť. Určite by pomohlo nočné svetlo, ktorého cena je okolo 3e.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

236 Lena | 23. ledna 2016 v 21:06 | Reagovat

Ďakujem veľmi pekne. :-D  :-)  :D  8-)

237 Luboš | 24. ledna 2016 v 8:38 | Reagovat

[106]:Dobrí den kupte mu ptoteibovu tičinku v ktorej bude aj slnečnica ale s nim behnite k zvelolekarovy

238 Adam | E-mail | Web | 2. dubna 2016 v 19:38 | Reagovat

Mám papagája (Amazoňan Modro čelí) ktorý doslova, že útočí na mojich členov rodiny. Nemám ani poňatia čo mám s ním robiť. Hľadal som na veľa stránkach ale nič som nenašiel. Prosím poradte mi. Ďakujem.

239 Kubo | E-mail | 5. května 2016 v 14:37 | Reagovat

Dobry den.Vcera sme si kupili mladeho alexandra maleho, dnes som si vsimla, ze mu chyba pazurik a v klietke su stopy krvi.Je velmi plachy, lieta po klietke, ked sa iba priblizime.Predpokladam, ze si ublizil, na druhej nozicke ma 2 pazuriky v neprirodzenej polohe vyvratene smerom hore.Nozku schovava pod seba, velmi ju nepouziva. Po klietke trosku splha, ale vidno, ze nozku si setri...je evidentne velmi vyplaseny, k miske s jedlom a vodou sa este ani nepriblizil.Ponukame mu aj ovocie, ale vobec on nejavi zaujem :-( ...Je nutne kvoli pazurikom navstivit veterinara?...resp. dorastu papagajovi pazuriky?

240 papagaje | 3. června 2016 v 7:58 | Reagovat

[238]:Dobrý deň Adam
Napísali ste: "doslova, že útočí na mojich členov rodiny." Nakoľko ste neuviedli ako a kedy útočí, či ako intenzívne útočí, domnievam sa, že ide o klovanie so snahou uštipnúť. Po útoku obeť neprenasleduje. Neuviedol ste ako a koľko sa mu venujete? Koľko času trávi mimo klietku? Aký má papagáj denný režim? Ako býva? A pod.
Takéto správanie je prirodzené u papagájov, najmä v období puberty, dospievania, ale aj v čase hniezdenia. Nejedná sa o niečo neprirodzené, nezvyčajné. Musíte si uvedomiť, že doma chováte zviera, so značnou silou v zobáku.
Odporúčam Vám dozerať na vtáka počas preletu po byte. Poučiť ostatných príslušníkov rodiny. Počas preletu vtáka nestresujte, budte všetci k nemu milí, ale predchádzajte možným konfliktom včas, podľa situácie, povahy a momentálnej nálady papagája. Nečakajte odo mňa presný návod, ako na to. Každý živý tvor je individualita a podľa toho voľte aj výcvik. Je potrebné sa vtáčikovi venovať, inak sa môže prejavovať aj agresívne. Ak nemáte čas zaobstarajte mu druha. Prestane si všímať členov rodiny. Naučte sa amazoňanovi porozumieť. (Predstavte si seba na jeho mieste).
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

241 papagaje | 3. června 2016 v 8:26 | Reagovat

[239]: Dobrý deň Kubo
Napísali ste: „Predpokladam, ze si ublizil, na druhej nozicke ma 2 pazuriky v neprirodzenej polohe vyvratene smerom hore.“
Vtáčik si pravdepodobne ulomil prsty, keď sa divo pohyboval v klietke. Je potrebné zistiť, či nemá zlomený behák – nôžku. Ak áno je nutné navštíviť veterinára – fixácia nohy dlahou. Ulomené prsty (tak ako to popisujete, v neprirodzenej polohe smerom hore) mu časom odpadnú. Zahojí sa to, papagáj bude žiť bez článkov prstov. U malých vtákov sa zlomené prsty nefixujú. Alexander je pomerne veľký, preto by bolo na zváženie aj návšteva veterinára po telefonickej dohode. Odporúčam Vám prezrieť klietku, či nemá miesta, ktoré by boli potenciálne nebezpečné pre vtáčika, aby sa zlomeniny prstov či nôh neopakovali. V klietke zistené nedostatky je potrebné odstrániť.
Ďakujem za návštevu týchto stránok a dúfam, že táto pre vtáčika nemilá nehoda Vás neodradí od koníčka, ktorému hovoríme chovateľstvo.
Ľubomír M.

242 Ján Orech | E-mail | 14. června 2016 v 11:54 | Reagovat

Ahoj,
vždy bolo mojím snom mať veľkého papagája, teraz mám 35rokov a chcel by som do domu aru zelenokrídlu. Chcel som ju aj kedysi, dokonca som mal aj peniaze, no nakoniec som kúpil akvárium. Uvažujem, že by som si zaobstaral mláďatko, veď to by bol člen rodiny navždy/s prihliadnutím koľko sa dožívajú/... Aru kvôli tomu, že je nádherná a hlavne kvôli kľudnej povahe. Finančná stránka mi nevadí, to som sa už zmieril /hlavne kŕmenie/. Priestory mám, dokonca mám aj oblúkovú halu na prelety,prípadne by dostala popruhy.
Myslíš, že pri naštudovaní celej problematiky chovu by som zvládol aru?
Dakujem za odpoveď.
s pozdravom Ján Orech

243 papagaje | 21. června 2016 v 16:05 | Reagovat

[242]: Dobrý deň Ján Orech.

Chov papagájov nie je zložitý, ale je potrebné aby chovateľ rešpektoval potreby zvieraťa. Papagáj je spoločenský živočích, ktorý vyhľadáva blízkosť iného živočícha rovnakého druhu, alebo napr. aj človeka. Ak sa naviaže na človeka a človek sa mu nevenuje 24 h. denne, vtáčik sa cíti frustrovaný a začnú sa u neho prejavovať rôzne poruchy správania, alebo psychosomatické ochorenia, ako sú okusovanie peria, či iné sebepoškodzovanie. A niet smutnejšieho pohľadu ako na vtáka bez peria. Na chyby chovateľa vždy dopláca zviera, ktoré žiaľ  náš právny systém charakterizuje ako vec. Toto by si mal každý začínajúci chovateľ uvedomiť.
Prajem Vám aby ste sa rozhodol správne a zvážil svoje možnosti (či už mentálne, fyzické , časové, priestorové a pod), ktorými disponujete.
Ľubomír M.

244 Matej | 30. června 2016 v 21:42 | Reagovat

Dobrý deň, mám doma asi ročnú korelku ktorá je skrátená a veľmi na mna navjazana, chcel by som však kúpiť žaka, ale nie som si istý či je možné tieto dva druhý chovať v jedej domácnosti. Ďakujem

245 papagaje | 3. července 2016 v 6:38 | Reagovat

[244]: Dobrý deň Matej.
Tiež nie som si istý, či je tieto dva druhy možné chovať spolu v jednej domácnosti. Žaka nechovám, nemám skúsenosť s takýmto chovom. Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

246 Lea | E-mail | 13. srpna 2016 v 12:29 | Reagovat

Prosím pomôžte mi. Pred niekoľkými mesiacmi sme kúpili našej už za chvíľu 4 ročnej korele Kure samčeka. Kura je veľmi zlatá a mazná sa. Ale problém je v našej druhej korele. Chip. On stále syčí, veľmi bolestivo zobe a nedá sa aby si safol na prst alebo sa pohladkať. Neviem čo a ako sa mám chovať k nemu, poraďte mi, prosím. Kure nerobí zle, oni sa majú radi, ale Chip sa tak správa ku každému členovi rodiny. Čo máme robiť aby sa maznal ako Kura? :-(

247 papagaje | 27. srpna 2016 v 23:50 | Reagovat

[246]: Dobrý večer Lea
Pýtate sa:Čo máme robiť aby sa maznal ako Kura?
Čo presne  máte robiť, to Vám nepoviem, lebo to neviem. Ja by som sa správal rovnako k obom vtáčikom. Snažil by som sa získať si ich dôveru trpezlivo, postupne v jednotlivých krokoch. Využil by som krotkosť 4 ročnej korelky, lebo vtáci sa radi od seba učia. Na samca "Chipa" by som zbytočne netlačil, lebo čas je v tomto prípade môj priateľ. Niet sa kde ponáhľať. Snažte sa najmä o dosiahnutie čo možno najlepšieho životného či priestorového komfortu pre korelky.
Prajem Vám aby ste mali dostatok trpezlivosti pri získavaní dôvery u novo zakúpenej korelky.
Ľubomír M.

248 Marcela | E-mail | 3. září 2016 v 9:49 | Reagovat

Dobry den.Pred piatimi mesiacmi sme kupili mladeho agapornisa-samceka.Na druhy den sme ho pustili z klietky.Lietal po izbe a vecer si nasiel miesto na palici pod stropom v rohu izby.Spi tam dodnes,do klietky sa pride iba najest,hned vyleti,neda sa v nej zatvorit.Je vyplaseny a bojazlivy.Sedi iba na skrinkach,ked ideme pomaly okolo,hned bojazlivo odleti.Mam ho chytit po tme,ked sedi pod stropom a dat do klietky a zacat vycvik podla Vasich rad?

249 Marcela | E-mail | 3. září 2016 v 12:04 | Reagovat

Dobry den.Pred piatimi mesiacmi sme kupili agapornisa-samceka.Na druhy den sme ho pustili z klietky.Lietal po izbe a nasiel si miesto na palici pod stropom v rohu izby.Spi tam dodnes.Je bojazlivy,sedi na skrinkach,svetle,ked prechadzame okolo,hned leti prec.Do klietky sa ide iba najest,ked nikto nie je blizko.Neda sa v nej zatvorit.Ako ho chytit a zacat vychovu podla pokynov?

250 papagaje | 3. září 2016 v 15:45 | Reagovat

[249]: Dobrý deň Marcela
Vtáčika chováte vlastne na voľno. Agapornis by mal klietku považovať za bezpečný priestor, svoj domov. U Vás to tak nie je, preto je potrebné to zmeniť. V čase kŕmenia keď sa ide vtáčik nazobať, či napiť, ho do klietky zavrite a nepúšťajte dva až tri týždne z nej na prelet. Vtáčik by sa v klietke mal udomácniť. Zbytočne ho neplašte a nestresujte. Po tomto uvykacom období, v čase kŕmenia ho puste na prelet po byte, 1-2 hod. denne postačuje. Zároveň keď je vtáčik mimo klietky, máte dostatočný priestor na dennú údržbu klietky. Neskôr môžete čas preletu predlžovať. Vhodné je postupovať približne tak ako je popísané v článku.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

251 Dominika | E-mail | 4. září 2016 v 8:23 | Reagovat

Dobry den, chcela by som poradit, pred par dnami som si kupila dvoch agapornisov. Jeden je modry kobalt a druhy lutino. Ten modry je viac smelši ako lutino, je strasne plachy priblizim sa ku klietke a uz zacne skriekat. Dáju sa naraz skrotit?Či najprv jedneho a potom druheho?

252 papagaje | 5. září 2016 v 7:26 | Reagovat

[251]: Dobrý deň Dominika
Ja by som postupoval približne podľa návodu v jednotlivých krokoch u obidvoch naraz, to je rovnako, nakoľko predpokladám, že ich máte v jednej klietke. Zbytočne by som ich nestresoval, veď času máte dosť v podstate celý život agapornisa cca 10 - 15rokov. Budú sa učiť aj od seba. V prvom rade sa zamerajte na udomácnenie vtáčikov, na vytvorenie vhodných podmienok a na celkový chov. Rozumej: pravidelná údržba klietky, správne kŕmenie, pravidelný prelet, naučiť ich vracať sa do klietky a pod.
Ďakujem za návštevu týchto stránok. Nech sa Vám darí nielen v chovateľstve, ale aj osobnom živote.
Ľubomír M.

253 alexa | 17. září 2016 v 11:57 | Reagovat

pred 4 týždnami som dostala papagaja ale stale ma dobe čo mam robit

254 Max | 25. září 2016 v 19:46 | Reagovat

Prosim vas mam papagája konžskeho ktorí začne strašne kričať ked zavriem dvere na izbe ???  :-|  :-|

255 alexa | 9. října 2016 v 11:38 | Reagovat

dobrý den prajem mam papagaja agapornis a je to chlapec a bojí sa a dobe ma a neviem ako ho to odnaucit pomôzeta mi prosím a ešte by som chcela ze ako ho to mam teda naučit ked ma dobe prosím odpovecte mi

256 papagaje | 22. října 2016 v 19:06 | Reagovat

[253]:,[255]: Dobrý večer alexa.
Dobe preto, lebo sa bojí. Vtáčik zároveň zobáčikom skúma. Zobanie je prirodzený prejav vtáčika a je nezmysel ho od toho odúčať. Ak sa bojí používa zobák ako zbraň v sebaobrane.
Čo Vám poradiť, aby Vás neďobal? Netlačte ho do toho, čo nechce, alebo čo mu je nepríjemné. Pri uvikaní postupujte v krokoch približne tak, ako som popísal v článku. Vašou prvoradou snahou ja napĺňať základné potreby v oblasti výživy a chovu vtáčika a nie aby sa zvieratko prejavovalo psími kúskami.
Berte do úvahy aj fakt, že papagáje sú spoločenské vtáky ktoré potrebujú cítiť blízkosť druha. Rozumej nemal by byť v klietke sám.
Prajem Vám aby sa z agapornisa stal vitálny a sebaistý jedinec.
Ľubomír M.

257 papagaje | 22. října 2016 v 19:16 | Reagovat

[254]: Dobrý večer Max.
Predpokladám, že zavierate dvere pri odchode z izby.
Papagáj je spoločenský tvor, ktorý od Vás očakáva, že sa mu budete venovať 24 hod. denne. Ak tomu tak nie je, dáva to najavo krikom, ktorým Vás vlastne volá.
Nezatvárajte dvere a venujte sa mu tak, ako je treba. Ak Vám to časovo nevyhovuje, zadovážte mu vtáčika rovnakého druhu, ktorý Vás vlastne zastúpi.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

258 Vierka | 28. října 2016 v 15:32 | Reagovat

Dobrý deň!
Mám asi pár mesiacov korelu a vždy keď si ju chcem chitit z klietky do ruky tak začne hrozne škriekat trepotat krídlami a kúsat.
Prečo?
Vopred ďakujem!

259 papagaje | 20. listopadu 2016 v 20:47 | Reagovat

[258]: Dobrý večer Vierka.
Pýtate sa: "Prečo?", lebo sa Vás bojí a bráni sa kusaním a krikom. Nerobte to. Postupujte v krokoch tak ako som hore popísal. Nie je dôvod vtáčika násilím chytať do rúk a stresovať.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama