Vítajte na stránke venovanej chovu papagájov v panelovom dome.

Výživa a životospráva v chove papagájov

6. srpna 2010 v 8:09 | Ľubomír M. |  Užitočné rady
     Cieľom každého chovateľa exotického vtáctva je mať doma zdravého okrídleného spoločníka, poprípade chovný pár, schopný odchovať zdravé potomstvo. Zdravie operenca chovaného v klietke môžu ovplyvňovať dva základné faktory. Primárnym faktorom je výživa a sekundárnym faktorom je životospráva. Obidva faktory sa vzájomne prelínajú, sú rovnako dôležité a nemôžu existovať samostatne.
10/7
     Jedným z primárnych faktorov, ktoré priamo vplývajú na zdravie exotických vtákov chovaných v zajatí je výživa. Voľne žijúci vták si vyberá potravu podľa vlastných potrieb z pestrej palety, ktorú mu príroda poskytuje. Papagáj chovaný v klietke je odkázaný na kŕmenie chovateľom. Vo všeobecnosti platí, že výživa, ktorú prijíma papagáj, by mala byť čo najpestrejšia. K správnej výžive papagája nepatrí len základné krmivo, ktorým sú zrniny podávané v rôznych zmesiach, ale aj čistá voda primeranej kvality, ovocie, zelenina a dostatočný prísun slnečného žiarenia. Výživu preto možno rozdeliť do šiestich základných zložiek:

1. Voda
2. Zrniny
3. Ovocie, zelenina a zelené krmivo
4. Slnečné žiarenie
5. Živočíšne krmivo, piesok-grit, sépiová kosť
6. Doplnky výživy

     Prvých päť zložiek výživy považujem za kľúčové a podstatné. Pri dodržaní predchádzajúcich piatich zložiek výživy, šiestu doplnkovú zložku považujem za nepodstatnú, nedôležitú, v niektorých obdobiach života, však môže byť pre papagája nepostrádateľná napr. staroba papagája, v období rekonvalescencie, počas ochorenia, pri nedostatku vitamínov, vyčerpanie po hniezdení, pri strese a pod.
10/8
1. Voda

     Látka nevyhnutná pre život. Podáva sa v napájačkách alebo kúpeľničkách. Mne sa osvedčili kúpeľničky, ktorých súčasťou je plastový priesvitný kryt, ktorý zamedzuje znečisteniu vody výkalmi operencov. Dbám na to, aby voda mala čo najmenší obsah chlóru a uhličitanov. Chlór je plyn, ktorý sa z vody odparí. Najlepšie je vodu skladovať v otvorenej nádobe napr. plastovej fľaši v chladničke. Vodu mením podľa potreby minimálne raz denne. Miesto vody môžeme papagájovi podať aj slabý výluh čaju z rumančeka pravého (matricaria chamomilla) alebo čierneho ruského čaju. Čajík je dobrý aj na posilnenie imunitného systému vtáka v období stresu.
10/9
2.Zrniny

     Zrniny podávam v suchom stave, naklíčenom a tiež aj nabobtnalom. Pozri rubriku "Naklíčené zrno". Počas klíčenia je zrniny potrebné aspoň dva krát počas dňa opláchnuť vodou. Naklíčené a nabobtnalé zrniny podávam vysušené v utierke tak, aby bolo čo najmenej vlhké.
10/10
     Zrniny používané na kŕmenie by mali byť čo najrozmanitejšie. Ja kŕmim bielym, červeným, žltým a senegalským prosom, lúpaným a nelúpaným ovsom, čiernou, bielou a pásikavou slnečnicou, konopím, lesknicou, ľanom a kardi. V predajni možno kúpiť už pripravené namiešané zmesi zrnín. Mne sa osvedčilo krmivo Tatravit pre andulky a pre papagáje, ktoré miešam podľa potreby v pomere 1:1, alebo 2:1. Malé papagáje kŕmim zmesou, ktorá je menej bohatá na slnečnicu. Lúpanu slnečnicu nepoužívam vôbec.
10/11
     Zrno plesnivé, zašpinené, staré, zapáchajúce hnilobou, alebo s nadmerným množstvom prachu nikdy nepodávam na skŕmenie, pretože môže vážne poškodiť zdravie vtáka. Takto znehodnotené zrno je nevhodné na skrmovanie.
10/12
3.Ovocie, zelenina a zelené krmivo

     Ovocie a zelenina sú neodmysliteľnou súčasťou jedálnička vtákov. Obsahujú základné vitamíny a minerálne látky poprípade aj stopové prvky, ktoré podporujú imunitný systém, látkovú výmenu, vitalitu, plodnosť, kvalitu operenia a celkovo zdravie vtáka. Ovocie a zeleninu podávam narezanú na malé kúsky, primerane podľa veľkosti papagája, v samostatnom krmítku.
10/13
     Papagájiky šedokrídle radi príjmajú jablko, hrušku, jahody, ríbezle, banány, broskyne, mandarínky, pomaranče, hrozno, kivi, mrkvu, čínsku kapustu, cibuľu, karelab, jadierka papriky, paradajku, špenát, karfiol a brokolicu. Niekedy im podávam aj zamrazenú zeleninovú zmes obsahujúcu hrášok, kukuricu, mrkvu, karfiol, petržlen a rúžičkový kel. Toto krmivo rozmrazím a posekám na drobnejšie kúsky. Dbám aby krmivo nebolo studené.
10/14
     Zelené krmivo podávam od jari do neskorej jeseni a to listy a kvety púpavy lekárskej (taraxacum officinale), listy skorocelu kopijovitého (plantago lanceolata). Chovatelia kŕmia exotické vtáky inými druhmi bylín a tráv, ako je napr. štiav kyslý (rumex acetosa), kapsička pastierska (capsella bursa pastoris). Celoročne podávam aj konáriky zo stromu vŕby, bázy čiernej a jarabiny. Červené plody jarabiny sú tiež zaujímavým krmivom.
10/15
      Ovocie, zeleninu a zelené krmivo je potrebné podávať tak isto v čerstvom stave, očistené a umyté v teplej tečúcej vode. Zelené krmivo a konáre stromov nezbieram blízko ciest, alebo oblastí, kde sa prevádzal postrek pesticídmi proti škodcom alebo hubám. Konárik od stromu oddelím záhradníckymi nožnicami čo najšetrnejšie tak, aby som čo najmenej poškodil strom. Konárik postačí umyť pod tečúcou teplou vodou. Ja z konárika upletiem kruh, ktorý slúži pre vtáčiky ako malý posed, hračka a tiež na okusovanie a brúsenie zobákov.
10/0
4.Slnečné žiarenie

     Pobyt na čerstvom vzduchu a teplé lúče slnka sú dôležité nielen pre človeka, ale aj pre zviera. Slnečné žiarenie je zdrojom UV žiarenia, ktoré podporuje tvorbu vitamínu D. Doprajte svojím opereným miláčikom, teplé lúče slnka počas celého roka. Postačí otvoriť okno pri miernom počasí tak, aby slnečné lúče dopadali na vtáka cca 1 hod. denne. Pozor na prievan v byte, vtáci ho neznášajú.

     UV žiarenie poznáme: UV-B (280-315 nm), ktoré je považované za škodlivé a pri vyššej intenzite spôsobuje poruchy zraku a rakovinu kože. Ma dezinfekčné účinky zabíja mikroorganizmy. UV-A (315-400 nm) podporuje tvorbu vitamínov skupiny D, najme vitamínu D3, ktorý napomáha lepšej absorpcií vápnika do organizmu. Nedostatok vitamínov skupiny D vedie k poruchám kostí, rozmnožovania a metabolizmu.

5.Živočíšne krmivo, piesok-grit

     Živočíšne krmivo nahrádza hmyz, ktorým si vtáci voľne žijúci v prírode spestrujú jedálniček. Mimo obdobia hniezdenia pripravujem raz týždenne vaječnú zmes, ktorá poskytuje papagájovi chovanému v ľudskom obydlí potrebné živiny. V období hniezdenia je potrebné podávať vaječnú zmes oveľa častejšie. Prípravu vaječnej zmesi nájdete v rubrike "Vaječná zmes".
10/1
     Chovatelia exotických vtákov v malej miere prikrmujú aj doma chovanými červami, ktoré sú bohaté na proteín. Najčastejšie sa vtákom podávajú múčne červy a larvy zavíjača voskového.
10/2
     Grit alebo piesok napomáha lepšiemu tráveniu zrnožravých vtákov a obsahuje cenné minerály a preto by mal byť vtáčikom dostupný v klietke po celý deň. V obchodoch s chovateľskými potrebami ho predávajú s rôznymi vôňami, ako podstielku do klietok. Ja používam ako podstielku noviny, preto majú vtáci piesok-grit v krmítku v klietke.
10/3
     Sépiová kosť je nutná hlavne pred a v období hniezdenia. Je zdrojom vápnika a ďalších minerálnych látok. Vtáčik však potrebuje mať dostatok slnečného žiarenia alebo vitamínu D3, inak vápnik nemôžu absorbovať do organizmu.
10/4
     Zdrojom vápnika je aj vaječná škrupina. Podávam ju dobre vysušenú a rozdrvenú denne.
10/5
6.Doplnky výživy:

     Chovateľ nesmie zabudnúť ani na prísun vitamínov a minerálnych látok, ktoré napomáhajú regenerácií vtáčika po hniezdení, podporujú zdravie a odolnosť voči chorobám a tiež napomáhajú pri udržaní zdravého operenia. Ja uprednostňujem zelené krmivo, ovocie a zeleninu, ktoré podávam denne, nakrájanú na drobné kúsky a považujem to za dostačujúce na prísun potrebných vitamínov a minerálov. Raz týždenne používam prípravok Roboran pro exoty mimo obdobia hniezdenia. Chovatelia by mali v rozumnej miere podávať syntetické vitamíny a minerály tak, aby nedošlo k predávkovaniu organizmu chovaného jedinca. Synteticky vyrábané vitamínové produkty možno kúpiť v kvapalnej forme ako kvapky, ktoré sa pridávajú v predpísanýom množstve do vody a v tuhej forme ako prášok, ktorý sa pridáva do mäkkých krmív.
10/6
     Každá zložka výživy má svoje opodstatnenie a dôležitosť. Zanedbanie ktorejkoľvek zložky výživy sa nepriaznivo odrazí na zdraví vtáčika chovaného v klietke. Aj pri zabezpečení najlepšej výživy môže vták žijúci v klietke trpieť chorobami, ak mu nezabezpečíme aj zdravú životosprávu. Pod zdravou životosprávou treba rozumieť výživu s minimálnou mierou tukov, bohatú na ovocie a zeleninu, častý pobyt na čerstvom vzduchu a slnku s možnosťou úkrytu v tieni, zabezpečenie prijateľnej teploty hlavne v zimnom období podľa druhu opereného jedinca, zabezpečenie dostatočného pohybu a preletu tak, aby boli vtáci po celý rok v dobrej kondícií a chrániť operených miláčikov pred akýmkoľvek druhom stresu. Stres sa veľmi podstatne podpisuje na zdraví každého zvieraťa. Stresovým spúšťačom môže byť napr. náhla zmena teploty, časté plašenie jedinca v klietke, presťahovanie vtáčika, naháňanie a násilné chytanie vtáčika do ruky atd. Výživa a zdravá životospráva sa vzájomne prelínajú a významne ovplyvňujú zdravie, reprodukciu a vitalitu exotických vtákov  chovaných v zajatí.

Ľubomír M.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 <Smiley> | Web | 6. srpna 2010 v 8:12 | Reagovat

pěknéé :)

2 Maty | Web | 6. srpna 2010 v 8:20 | Reagovat

Ahoj!
Na svém blogu ručně vyrábím šperky a ostatní doplňky! :-) Budu rád, když zajdeš a něco si třeba vybereš! :-)

3 papagaje | 8. srpna 2010 v 6:03 | Reagovat

[1]: Ďakujem. :-)

4 Maroš | 10. května 2012 v 21:36 | Reagovat

Chcel by som sa opýtať prečo môj papagáj nechce žrať zeleninu ani ovocie dával som už viac krát ale nikdy to nežral napr jablko mrkvu banán a nič z hoto ani neochutnal. Dakujem za odpoved.

5 papagaje | 11. května 2012 v 22:06 | Reagovat

[4]: Ahoj Maroš.
Podávaj zeleninu a ovocie denne ďalej, najlepšie primiešať do krmítka so zrnom, kým sa to nenaučí brať.  Papagáj určite skoro príde na to čo je dobré. Ďakujem za návštevu www.papagaje.blog.cz a prejavenú dôveru. Ľubomír M.

6 Stano | 21. července 2012 v 13:24 | Reagovat

Dobrý deň nenašiel som žiadnu tému na to čo by som sa chcel opýtať tak to píšem do tejto témy. Chcel by som vedieť či sa dá použiť niečo iné ako papier ako podstielku do klietky lebo moje papagáje trhajú ten papaier a robia z neho gulički a potom to vyhadzujú z klietky alebo spia pod tým papierom. nedaly by sa použiť poprípade piliny alebo niečo ľahko dostupné ?  Dakujem za prípadnú odpoved.

Stano

7 papagaje | 22. července 2012 v 21:56 | Reagovat

Dobrý deň Stano.
Ako podstielka sa dajú použiť drevené hobliny, drevená štiepka, stelivo alebo piesok hrudkujúci alebo aj nehrudkujúci pre mačky, štrk rôznej zrnitosti, drevené peletky alebo obilné peletky na kúrenie a pod.
Ja mám skúsenosť iba s novinovým papierom. Papier mi príde najprijateľnejší po stránke ekonomickej a nie je prašný a je vždy po ruke.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.

8 Lukas | 6. září 2012 v 14:07 | Reagovat

Dobrý deň, chcel by som sa opýtať či by ste mi vedeli poradiť ako približne odhadnúť denné množstvo zrnín a ovocia aby papagáj nebol prekrmovaný a netučnel...konkrétne mám papagája nádherného...papagáj je pustený celý deň tak spotrebuje vela energie...prečítal som už vela článkov kde bolo písaných o krmive a správnom stravovaní ale ešte som nenašiel odpoveď ako asi odhadnúť množstvo...Ďakujem za prípadnú odpoveď.

9 papagaje | 6. září 2012 v 17:59 | Reagovat

[8]: Ahoj Lukas
Ak sa jedná o chov v klietke a v byte podával by som papagájovi nádhernému zrniny cca jednu polievkovú lyžicu zrnnej zmasy pre stredné papagáje bez slnečnice.Toto množstvo by som striedal obdeň s tou istou zmesou naklíčenou, ale už so slnečnicou. Cez deň zelené púpava, skorocel, žihľava, alebo ovocie a zelenina. Skúste v zime malé množstvo mrazenej zeleninovej zmesy s obsahom kukurice zapariť  nad vriacou vodou. Porpípade raz týždenne malé množstvo vaječnej zmasy cca dve vrchovaté čajové lyžičky. Grit a drevo na okus by malo byť samozrejmosť.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

10 Matus | E-mail | 7. října 2012 v 18:28 | Reagovat

Dobry den. Ja by som sa chcel spytat na piesok. Ci mu mozem dat normalny piesok z lesa z potocika ? A ak hej ci ten piesok ma byt velke kamienky alebo uplne preosiaty ?

11 Matus | E-mail | 8. října 2012 v 22:01 | Reagovat

A este by som sa chcel spytat. Mam dvoch agapornisov a chovam ich v byte. Mohli by ste mi prosim poradit kolko im mam davat ovocia a zrnin denne aby sa mi neprekrmili a neboli tucne ???
Dakujem za odpovede :)

12 papagaje | 10. listopadu 2012 v 14:25 | Reagovat

Ahoj Matúš.
Piesok z potoka sa nesmie vynášať. Ako podstielku je lepšie použiť novinový papier. Vtákom sa môže podávať k ozobu lesná zemina, získavajú z nej rôzne živyny a korienky.
Dávka zrnín pre agapornisa je jedna menšia zarovnaná polievková lyžica zrnín bez slnečnice + ovocie, zelenina, zelené krmivo. Krmivo má byť pestré, denne striedať. Na okus konáre s ihličnatých, ovocných a listnatých stromov.
Prajem hodne chovateľských úspechov.
Ľubomír M.

13 mb | 23. července 2013 v 16:49 | Reagovat

neviete mi poradit akeho papagaja si mam kupit :-)

14 papagaje | 24. července 2013 v 8:10 | Reagovat

[13]:
Ahoj mb.
Ťažká otázka a preto si nedovolím radiť. Výber druhu nechám na Vášom zvážení, nakoľko Vy najlepšie viete aké máte doma podmienky k chovu. Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

15 zuzka | E-mail | 24. září 2013 v 11:52 | Reagovat

Dobry den porosim vas o pomoc chceme si zaobstarat mnicha sedeho a chcem sa spitat na krmivo.kolko vlastne mu mam davat na den a co,ci zmes pre srtedne papagaje aj zo slnecnicou alebo bez a kolko piesku-gritu.dakujem

16 papagaje | 25. září 2013 v 9:45 | Reagovat

[15]:Dobrý deň zuzka.
Takéto informácie Vám určite rád poskytne chovateľ od ktorého budete papagája kupovať.
Ja by som mu podával krmivo pre stredné papagáje a zo zmesí by som slnečnicu vyberal. (cca 1 plná polievková lyžica na deň posypaná vaječnými škrupinami)+zelenina, ovocie, mäkké krmivo podľa potreby. Množstvo si upravíte sama, podľa požiadavky vtáčika. Slnečnicu by som vtáčikovi podával iba naklíčenom stave.
Podávanie slnečnice aj jej množstvo sa prispôsobuje potrebe, ale najmä životným podmienkam v ktorých papgáj žije. (teplota, možnosť pohybu, a pod.)
Ľubomír M.

17 zuzka | E-mail | 25. září 2013 v 20:51 | Reagovat

A preco tu slnecnicu vyberat ked ho do krmiva davaju?a ohladom toho piesku ste mi nenapisali kolko ho davat.

18 papagaje | 25. září 2013 v 23:23 | Reagovat

[17]:Dobrý večer.
Množstvo gritu, koľko chcete do krmítka samostatne. Po vyzobaní dosypať.
Slnečnica obsahuje veľa tukov, preto sa neodporúča veľa podávať  vtákom chovaným v malom priestore v byte, aby nestučneli.
Ja by som postupoval tak, ako som uviedol. Je na Vás pre čo sa rozhodnete. Najlepšie Vám poradí chovateľ od ktorého mníchy kúpite.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

19 Katarína | E-mail | 7. ledna 2014 v 20:18 | Reagovat

Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, ako často mám dávať papať Rozele pestrej, a aké množstvo. :-?

20 papagaje | 8. ledna 2014 v 15:39 | Reagovat

[19]: Dobrý deň Katarina.
Dve kŕmidlá.
Rozele pestrej by som dával raz denne ráno do jedného kŕmidla zarovnanú polievkovú lyžicu zrnín pre stredné papagáje bez slnečnice so štipkou vaječných škrupín + čistá voda do kúpeľničky. Poobede ako doplnok do druhého kŕmidlá zeleninovú zmes (nastrúhaná mrkva, petržlen, kaleráb, zeler zmiešané so stúhankou do suchej zmesi, je možné urobiť viac a zamraziť) jednu riadne vytrasenú polievkovú lyžicu, alebo kúsok ovocia, alebo trochu zeleného krmiva v lete (listy púpava, skorocel, žihľava, vysoké trávy), alebo naklíčenú slnečnicu jedna vytrasená polievková lyžica a pod. Grit (tretie krmidlo) a konáre na okus má mať vták stále k dispozicií. Kŕmte denne v takom množstve, aby vták vždy ráno mal prázdne obe krmítka.
Rozela v klietke má sklon priberať. Potrebuje veľa pohybu.
Dúfam, že som vám dostatočne pomohol.
Ľubomír M.

21 Katarína | E-mail | 9. ledna 2014 v 10:45 | Reagovat

[20]:  Ďakujem za radu, ale ešte jedna vec, davala som jej kusok šalátu a aj jablka a vôbec to jesť nechce. Mám to skúsiť zmieša)t spolu s krmivom ?

22 papagaje | 10. ledna 2014 v 11:26 | Reagovat

Dobrý deň Ktarina.
Ja podávam zeleninu nastrúhanú na malé kúsky váčšinou ako zmes zhutnenú strúhankou. Mrazenú zeleninu mrkva, ptržlen, hrášok, kukurica aj iné povariť nad parou, to majú tiež radi. Ovocie podávam tiež nasekané na drobno samostatne. S počiatku ho dmietali teraz zožerú čo im ponúknem. Na nové krmivo si musia privyknúť. Je vhodné ho pridávať k tomu čo už žerú veľmi radi a postupne obohacovať stravu.
Ľubomír M.

23 Mija | E-mail | 6. února 2014 v 2:24 | Reagovat

Pekný deň, potrebovala by som poradit, ako vetrat v miestnosti kde je papagaj. Viem že prievan je nebezpečny, takže vetram len otvorenim okna. Ale ako teraz v zime vyvetram aby som nezmenila teplotu v izbe? Ďakujem
Mija

24 Mija | E-mail | 6. února 2014 v 2:29 | Reagovat

Ešte vas poprosim o radu. Mam andulku samčeka (najdenca) , nie je naučeny na nič okrem zrna v krmitku. Neje ovocie, zeleninu, dokonca ani senegalske proso. Ako ho naučim aby mi to jedol? Skušala som jablko nastruhat do prosa. Takto mi aspon niečo zje. Ale ked mu dam jablko samotne tak ani sa ho nedotkne. A to ani struhane ani po kuskoch. Skušala som aj ine druhy ovocia a zeleniny. Ďakujem
Mija

25 papagaje | 6. února 2014 v 9:55 | Reagovat

[23]:[24]: Dobrý deň Mija.
Máte pravdu, prievan vtáci neznášajú dobre. Ja vetrám tak, že zavriem dvere v izbe kde sú vtáky a otvorím okno. Nemusíte sa báť, že by papagáj v zime počas vetrania ochorel. Trochu studeného sviežeho vzduchu ešte nikoho nezabilo.
Najlepšie sa mi osvädčujú debnové klietky, kde prievan vtáci vnímajú minimálne. Nie je potom potrebné sa už zaoberať prievanom.
Ja učím papagáje najskôr na klíčené zrno, potom na zeleninové zmesi - surová zelenina nastrúhaná a zmiešaná so strúhankou, varená zelenina na pare nakrájaná na drobno, ovocie nakrájané na drobno, zelené krmivo a vetvy zo stromov na okus. Dávam pravidelne k zrninám do samostatnej misky (nikdy nie spoliu so zrninami, rozumej v jednej miske)a striedam. Je potrebná trpezlivosť, časom to vtáci začnú brať. Zrnín dávam iba toľko, koľko je treba bez slnečnice tak, že kŕmitka pred kŕmením nachádzam úplne prázdne.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

26 Mija | E-mail | 6. února 2014 v 15:51 | Reagovat

Ďakujem za odpoved, vyskušam teda najrpv to nakličené. Aj ked slnečnicu vobec nechce, len proso a jačmen. Ešte vas poprosim je normlane že sa vobec nechce hrať? Ani v klietke ani vonku, jedine čo robi je že sedi alebo lieta , maximalne lupe halúzku - bydlo. Vedeli by ste mi aj poradit či sa da ochočiť staršia andulka?

27 papagaje | 8. února 2014 v 8:51 | Reagovat

[26]:Dobrý deň Mija.
Píšete: "je normlane že sa vobec nechce hrať? Ani v klietke ani vonku, jedine čo robi je že sedi alebo lieta , maximalne lupe halúzku - bydlo." Váš papagájik sa správa úplne normálne, prirodzene. Vníma Vašu prítomnosť a vyhodnocuje do akej miery ste pre neho hrozbou. Najskôr je potrebné si získať jeho dôveru a venovať sa mu denne, starať sa o neho, aby mu nič nechýbalo. Vaše predstavy o "hre s operencom" sa mi zdajú nezmyselné a zbytočné. Ja mám radosť už z chovateľskej práce, napr. čistenie klietky, keď vidím spokojnosť u svojich papagájikov. Nejakým krotením za každú cenu sa nezaoberám. Nadmerný tlak zo strany človeka u zvierat vyvoláva stres a nepohodu, preto Vám odporúčam citlivý systematický prístup a v postupných krokoch si získavať dôveru aj u starších anduliek. Jednotlivé kroky nie je možné preskakovať tak, ako sa nám páči. Vždy sa riaďte tým čo je dobré pre zvieratko nie pre Vás. Ideálom je nájsť kompromis pri napĺňaní potrieb chovateľa a chovaného zvieraťa k spokojnosti obidvoch strán.
Ľubomír M.

28 Mija | E-mail | 8. února 2014 v 11:02 | Reagovat

Pekný deň, asi ste ma zle pochopili,ja ho do ničoho netlačim. Robim čo možem aby bol štastny. Momentalne mi cely den lieta po ize kedže mi ešte neprišla prenho klietka.A vidim že v tej provizornej sa mu vobec nepači, tam si zaleti len ked je hladny alebo ide spať. Každy den sa mu venujem, prihovaram  a skušam mu ponukat potravu z ruky, včera konečne uspešne. Aj ked som mala v ruke aj krmitko :)Nepotrebujem aby sa hral , ked je to bežne, len som sa bala či to niečo neznamena. Že napriklad je to druh apatie. Kedže všade na nete čitam že andulky potrebuju hračky a že sa vela a radi hraju. Nemam od neho žiadne očakavania, počula som že staršie andulky sa len ťažko ochočuju a aj s tym som zmierena. Mne stači že si tu spokojne lieta, čivka a sem tam sa pride na mna aj pozriet :)

29 vanda | E-mail | 9. března 2014 v 16:13 | Reagovat

Dobry den mame senegalskeho papagaja. Ma cca do 10 rokov. Pred par dnami som ho nasla v zubozenom stave . Zostala lahucka nechce prijimat potravu ani vodu. Len sa nasuchori a atak sedi cely den so zatvorenymi ockami. Ked sa snazi chodit tak sa zakazdym prevali. Mozete mi prosim poradit co s tym? U doktora sme s nou boli s podozrenim na parazitov ale povedal ze to mozno ani nie je dosledok parazitov ale podvyzivy.

30 papagaje | 10. března 2014 v 20:42 | Reagovat

[29]: Dobrý deň Vanda.
Nie som veterinár, ale napíšem Vám, čo by som urobil ja.
1. Aký ma trus, alebo iné symptómy? Zistil by som ako prvé.
2. 1 rozdrvenú tabl. B komplex, by som vsypal do malej striekačky s 1 ml vody a podal by som papagájovi jednorázovo do zobáku.
3. Ak by sa pozbieral, kúru po dvoch dňoch, alebo aj skôr, by som zopakoval.
4. Podávať prípravky výživy fid mix, alebo nutrimix ex-a, vo zvýšenej miere.
5. Ak by sa stav zlepšil po kroku 3, zadovážil by som si prípravok aminosol, ktorý obsahuje aminokyseliny a vit B a podával by som mu to podľa návodu v rámci akútnej liečby.
6. Ďaľej by som sa zariadil podľa trusu vtáka.
7. Ak rýchlo a ťažko dýcha môže ísť o nachladenie, alebo poškodenie vzdušných vakov, napr. roztočmi a pod. Vhodné aj antibiotika. Sutricol sa mi osvedčil.
Skúsiť môžete všetko, ale neručím za výsledok. Určite je lepšie urobiť niečo, ako nič.
Mám vtáčika, ktorý mi odpadával, spadol z bydla, ťažko dýchal, bol akoby v bezvedomí aj niekoľko hodín. Potom sa pozbieral a z biedou vyliezol na bydlo. Postupoval som hore uvedeným spôsobom. Liečba trvala niekoľko mesiacov. Záchvaty sa mu už od vtedy neopakovali, ale je to už slabší jedinec.
Ďakuje za dôveru a návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

31 papagaje | 10. března 2014 v 20:47 | Reagovat

[28]: Dobrý večer Mija.
Nechcel som sa vás dotknúť. Ak sa tak stalo, tak sa ospravedlňujem. Prajem Vám veľa radostí s andulkou a šťastia aj v osobnom živote.
S úctou a pokorou Ľubomír M.

32 vanda | E-mail | 10. března 2014 v 22:05 | Reagovat

Dobry deň/večer. Ďakujem za radu. Boli sme s nou u zverolekara nakoniec lebo uz vyzerala biedne. Trus som sledovala od zaciatku mala tmavy, niekde som sa docitala ze to moze byt aj z granul,ale skor si myslim ze to mala priznak urcitej choroby. Zajtra ideme treti den k doktorovi podava jej asi tri injekcie zlozene z nejakych vitaminov , aminokyseliny a este na odcervenie plus doma podavame nejake kvapky. Uz vyzera ze je na tom lepsie, sama si berie papanie nemusime jej podavat uz len cez striekacku, aj ked ju este mota. Je to dlhodobejsi proces aby sa dostala do povodneho stavu. Dakujem za radu kazdopadne v podstate ste postupovali v navode ako aj zverolekar. Vela zdravia a stastia v chove :) [30]:

33 BarbqSauceSVK | E-mail | 17. července 2014 v 13:21 | Reagovat

Zdravím. Chcel by som sa spýtať ako často kŕmiť papagája? Je to Papagáj Senegalský. Ďakujem za každú odpoveď! :-)

34 papagaje | 18. července 2014 v 12:24 | Reagovat

[33]: Dobrý deň.
Spresnite otázku. Jedná sa o bežné kŕmenie, denné alebo ručné kŕmenie, či prikrmovanie mláďat.
Ja senegálcov nechovám, preto Vám odporúčam preštudovať si niečo ohľadne výživy.
Bežne sa vymieňa krmivo denne. Ja kŕmim forpusov večer 17:00 hod. Do krmítka dávam zrniny + vitamíny + vaječné škrupiny + výmena vody a okolo 11:00 hod do obedu, do druhého krmítka  zelené, alebo vaječnú zmes, alebo naklíčené zrniny, či naparenú zeleninovú zmes, ovocie a zelenina, rôzne striedam, aby bola strava čo najpestrejšia.
Dávka pre senegálca cca jedna plná polievková lyžica zrnín a cca pol lyžice zeleniny či ovocia. Podával by som aj naklíčenú slnečnicu. Dávku prispôsobujem podľa aktivity vtákov tak, aby netučneli, aby neplytvali krmivom a učím ich brať všetko krmivo. Mnou uvedená dávka pre senegálca je len orientačná, sám budete vidieť, koľko toho vtáčik zje.
Dobré je aby mal v treťom krmítku grit a v klietke denne čerstvé konáriky na okus.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

35 BarbqSauceSVK | E-mail | 20. července 2014 v 19:55 | Reagovat

Ospravednujem sa za neprestnosť otázky. Preštudoval som niekoľko článkov (mám aj 2 knihy) no nikde som sa nedočitál koľko by mal papagáj dostávať (môj memá ani 3 mesiace). Mal by mať misku s jedlom stále? Ja to robím takto: Ráno skontrolujem (a väčšinou aj vymením) vodu a dám ovocie a granulky/zrno (ovocie napr. 4-5 bobuliek a takú lyžicu granúl) počas dňa niečo doplním a večer zase zo lyžicu granúl/zrna na noc. Plus občas niaku tú maškrtku. Dúfam že robím dobre preže viem aký je to problém s prejedaním papagájov :-)
PS: Tvoje články sú fakt úžasné :-D

36 Denny2233 | E-mail | 24. července 2014 v 15:07 | Reagovat

Dobrý deň.
Chcel by
som sa opýtať ako správne kŕmiť pyruru zelenolícu. Vodu v kúpelničke a v napájadle má každý deň vymenenú za čerstvú. Taktiež ma nonstop k dispozícii grit.
Môžem jej ráno dať krmivo (zrno, slnečnicu bielu a pásikavú, ovos a pod.) a večer ovocie a zeleninu? Koľko krmiva jej mám dať ráno a koľko večer? Cca 2 lyžice? Mala by mať krmivo stále k dispozícii alebo keď to zožerie tak až na druhý deň dať?
Ďakujem za odpoveď. Nejde mi o to čím kŕmiť, ale ako často a koľko toho.

Ďakujem.

37 papagaje | 24. července 2014 v 17:57 | Reagovat

[36]: Dobrý deň Denny.
Pyruru nechovám, ale kŕmil by som takto.
Večer cca 17:00 hod. Kŕmidlo č.1: zrninovú zmes cca 1 plnú lyžicu na kus + štipku vitamíny a vaječné škrupiny, aby mali vtáci ráno plné kŕmidlo a mohli sa hneď nakŕmiť, keď sa zobudia  a ja ešte spím.
Do obedu do 12:00 hod. Kŕmidlo č.2: Striedavo naparená mrazená zelenina, alebo vaječná zmes, alebo zelené, alebo naklíčené, alebo ovocie zelenina atď. cca 1. polievková lyžica.
Množstvo krmiva dávajte tak, aby večer cca do 17:00 hod, keď pôjdete opäť kŕmiť boli obe kŕmitka prázdne.  Z klietky vyberiete obe a do klietky vložíte iba kŕmidlo č.1 t.j. zrniny.
Kŕmidlo č.3: Miešam grit + clay bloc amazon river + trochu humac nature.
Dúfam že som Vám pomohol. Prajem hodne chovateľských úspechov s tak nádherným papagájom akým je pyrura.
Ľubomír M.

38 Denny2233 | E-mail | 25. července 2014 v 9:38 | Reagovat

Ďakujem pekne za radu. Určite ste pomohli.

39 Denny2233 | 25. července 2014 v 9:51 | Reagovat

Ešte by som Vás chcel poprosiť o radu ohľadom krotenia. keď dám rukudo klietky s maškrtou, papagáj sa nebojí. Lezie naďalej po klietke alebo sedí a čaká kým mu maškrtu dám. No potom otvorí zobák a začne ma hrýzť do prsta. Občas si vezme aj kus z maškrty no ide mu predovšetkým o prst. Keď som menil kŕmidlo, skočil mi na ruku a uhryzol ma. Ako dosiahnuť to, aby sa zameral na maškrtu a skamarátil sa so mnou a nie aby mi útočil na ruku?
Ďakujem.

40 papagaje | 31. července 2014 v 12:10 | Reagovat

[39]: Dobrý deň Denny2233
Klovanie zobákom či hryzenie, okusovanie, štipkanie je pre vtákov prirodzené. Dávajú si na vedomie vzájomnú priazeň, ale aj rôzne iné podnety napríklad nepriateľstvo, zvedavosť, skúmanie niečoho nového, ale aj podradenosť, nadradenosť, hnev a pod. Dalo by sa povedať, že je to prejav vzájomnej komunikácie medzi vtákmi, ktorý môže prebiehať aj v interakcií človek papagáj. Problém je ten, že človek nedokáže tieto prejavy vzájomnej komunikácie správne prečítať , nie to ešte im porozumieť. Tiež si myslím, že skôr sa dohodnú dvaja vtáci, či zvieratá, ako človek a papagáj. Aj v živote sa stretávame so skutočnosťou, kedy sa nedokážu dohodnúť dvaja ľudia medzi sebou. Ideálne by bolo, keby ste porozmýšľali o zmene vlastného myslenia a postoja k zvieraťu, s ponukou prirodzeného spoločníka v rámci druhu.
Ľubomír M.

41 kaja | 2. září 2014 v 19:15 | Reagovat

Dobrý deň.
Konáriky z akého stromu sú neškodné pre Alexandra maléhe? Z konára akého stromu by som mohla vyrobiť vonkajšie bidlo?
Ďakujem

42 papagaje | 8. září 2014 v 18:15 | Reagovat

[41]: Dobrý večer kaja.
Konáriky z ovocných stromov, ihličnatých stromov, vŕby, javor, dub, buk, baza, gaštan, lieska a pod. Dôležité je aby stromy neboli chemicky ošetrované, alebo rastúce niekde pri ceste, kde sú znečisťované výfukovými plynmi. Konáriky je vhodné umyť teplou vodou.
Ľubomír M.

43 Radek | E-mail | 6. listopadu 2014 v 10:39 | Reagovat

Mam korelu a posledý týždeň ma riedky trus, skoro až vodnatý. Ale je stále hravý a veselý a aj normálne zobe krmenie /proso, senegalské proso, piškot/ Chcel by som sa spýtať či mu mám dať dajakú špeciálnu stravu /vitamíny, mineráli a pod./ aby sa mu trus upravil. Ešte by som Vás poprosil o názvy nejakých doplnkov stavy.

44 papagaje | 6. listopadu 2014 v 23:07 | Reagovat

[43]: Dobrý večer Radek
Skúste propolisovú tinktúru. Pozri: http://papagaje.blog.cz/1203/propolisova-tinktura
Dávkoval by som najskôr preventívne 2 kvapky do 200-300 ml vody (kúpeľnička), 3 dni za sebou v jednom týždni, napr. v pondelok, utorok a streda. Kúru propolisom by som prevádzal min. mesiac.
V sobotu a nedelu by som dávkoval do vody cesnak a to 1 rozdrvenú cesnakovú tabl. na 1 l. vody. Cesnakové tablety podávam vtákom celoročne 2 dni za sebou. Pozri: http://papagaje.blog.cz/1308/vitaminy-a-ich-pouzivanie-v-chove-3-cast
Podával by som aj konáriky zo stromov s púčikmi na okus a do gritu by som primiešal trochu „Clay bloc amazon river“.
Ďakujem za návštevu tejto stránky a prajem Vám veľa úspechov v chove.
Ľubomír M.

45 Marián | E-mail | 26. prosince 2014 v 10:07 | Reagovat

Dobrý deň chcel by som sa spýtať kedže väčšina mníškov si stavia hniezdo sami tak moji sa nejak k tomu nemajú neviem či sa im to hnizdo staviať nechce alebo čo a ja sa chcem spýtat či by bol dobrý nápad im dať do voliery imelo nie vetvičku ale celú tu akoby guľu samozrejme dal by som ju celú vyschnuť kedže neviem či nie su za surova jedovaté lístky o o bobuliach som čítal ze su pre ne jedovaté ale o lístkoch som sa nedočítal nič ale načo riskovať dakujem za rady resp.reakcie :)

46 papagaje | 31. prosince 2014 v 12:34 | Reagovat

[45]: Dobrý deň Marián
Nepovažujem za správne podávať informácie k hniezdeniu mníchov, ak ich nechovám, preto moje postrehy berte iba ako všeobecne platné. Vraj vtáci chované v starostlivosti človeka zahniezdia iba ak sa cítia v chovnom zariadení spokojní, "rozumej" majú primeranú stravu, ktorá podporí ich tok (párenie), jedinci sú nepríbuzní, v dobrej kondícií, vzájomne harmonizujú a majú všetko čo k životu potrebujú, ako kľud, prijateľnú teplotu, či vlhkosť vzduchu, vhodný stavebný materiál k stavbe hniezda, či chovateľské zariadenie v ktorom sa cítia bezpečne. Nakoľko nepopisujete bližšie chovateľské zariadenie, krmivo, ktoré im denne podávate, teplotu a vlhkosť vzduchu v chovateľskom zariadení, či ďaľšie informácie týkajúce sa vzájomného spolužitia a správania vtákov, či ako dlho sú spolu, aký sú starý a pod., nie je možné jednoznačne povedať, prečo namajú záujem stavať si hniezdo. Ja by som s guľou s imela neexperimentoval, aj keď chovateľstvo je o čase, pozorovaní, starostlivosti a v neposlednom rade aj o experimentovaní. Ako hniezdny materiál by som podával konáriky vŕby, alebo brezy pravidelne na okus. Ak sa vtáci rozhodnú hniezdiť, tak im konárikou je potrebné dávať viac. Ako podstava pre hniezdo sa používa pre mníchy drevená doska, alebo otvorená hniezdna búdka, ukotvená v hornej časti voliéry, do ktorej vtáci nanosia konáriky, ktoré spletú tak, že vytvoria hniezdo. Tok je sprevádzaný párením, ale ani to nemusí byť zárukou, že vtáci zahniezdia. Mnohokrát pomôže výmena partnerov. Vraj mníchy môžu hniezdniť skupinovo v prijateľne veľkej voliere.
Nie vždy sa podarí vtáctvu ktoré si zadovážime aj zahniezdiť. Ja som čakal cca 4 roky, kým mi forpusy zahniezdili. Vyskúšak som všetko možné. Pomohla výmena partnerov a myslím si, že aj chovného zariadenia. Ale mne to nevadilo, lebo mi to pomohlo pochopiť a zmeniť vlastné myslenie a postoje. Zahniezdenie vtákov je odmenou pre tých, ktorí sa onich starajú.
Prajem Vám, aby ste prišli nato sám, vlastným úsilím, štúdiom, čo je potreba urobiť, aby ste dosiahli úspech. Všetko dobré do nového roku 2015.
Ľubomír M.

47 jakub | E-mail | 23. března 2015 v 18:47 | Reagovat

dobry den chcel by som sa spitat o stravoovani alexandramaleho ked je este maly cca mesiac a menej od kedy ho prestat dokrmovat riedkou stravou a ci mu popri tom davat aj normalnu tuhu stravu ci to nevadi ked je mlady dakujem

48 papagaje | 24. března 2015 v 8:35 | Reagovat

[47]: Dobrý deň jakub.
Pravdepodobne máte na mysli ručné dokrmovanie cez injekčnú striekačku, alebo lyžičku. Ak nemáte s tým skúsenosti a ste začiatočník, rozumej začínate s chovom, nepúšťajte sa do toho.
Vo všeobecnosti vtáčik ručne dokrmovaný, postupne prechádza na tuhú stravu, rozumej suché a naklíčené zrniny, preto si myslím, že by mali byť vtáčikovi k dispozícií. Chovateľ potom už len ručne mláďa prikrmuje. Treba ho nučiť suché a naklíčené zrniny príjmať. Väčšinou sa to učí od jeho rodičov, alebo iných vtákov. Ak je sám táto úloha je na Vás. Niet smutnejšieho pohľadu, ako na hladné a žobrajúce mláďa, ktoré sa nevie samo nažrať, lebo je predčasné odstavené od rodiča.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

49 jakub | E-mail | 28. března 2015 v 12:43 | Reagovat

a tak ten kto to robi sa to musel tiez naucit nie ? a ak uz bude zvyknuty na zrna mozem mu hned davat zmes pre velke papagaje ? ked to je alexander maly dakujem .

50 papagaje | 30. března 2015 v 15:26 | Reagovat

[49]:Dobrý deň jakub
Ak sa vtáčik naučí prijímať suché zrniny môžete mu podávať aj zmesi. Zmes pre stredné papagáje by som vtáčikovi podával bez slnečnice. Vybratú slnečnicu by som podával papagájovi v naklíčenom stave. Skúste mu občas ponúknuť aj senegalské proso v klase. Nezabudnite na ovocie, zeleninu a iné doplnky výživy ako napr. cesnakové tablety, nutrimix ex-a, či grit.
Ľubomir M.

51 Alexandra | 15. dubna 2015 v 17:20 | Reagovat

Dobrý deň,
chcela by som sa spýtať či andulkám môžem podávať vaječnú škrupinu už uvarenú alebo normálne čerstvú hneď z rozbitého vajíčka?

52 Milan | 16. dubna 2015 v 17:52 | Reagovat

Dobrý deň, moja samica Alexandra Malého už niekoľko dní prevracia misku so zrnom aj vodou, vedeli by ste mi povedať v čom môže byť problém?

53 papagaje | 27. dubna 2015 v 13:00 | Reagovat

[51]: Dobrý deň Alexandra
Škrupinu podávam aj zo surového aj z uvareného vajíčka. Pri surovom vajci škrupinu umyjem. Nechám usušiť. Nazbierané škrupiny následne dávam do mikrovlnky na cca 2-3 min., potom ich v prstoch rozdrvím a denne podávam po štipke so zrninami vtáctvu.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

54 papagaje | 27. dubna 2015 v 13:12 | Reagovat

[52]:Dobrý deň Milan
Predpokladám, že misku máte voľne položenú v klietke či voliérke. Myslím si, že problém prevracania misky s vodou a zrnom vaším alexandrem, bude v ľahkej miske, pretože papagáj má dostatok sily aby ju prevrhol. Skúste použiť ťažšie misky vyrobené napr. z keramiky, alebo nerezové upevnené na pletive v kruhu.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

55 Martina | E-mail | 28. dubna 2015 v 20:15 | Reagovat

Dobrý večer.Kupili sme asi pred mesiacom parik forpusov na burze zvierat.Pan ,čo nam ich predal povedal,že ich mal vonku a len teraz ich dal dnu a vtačiky sa teraz preperuju,lebo prišli z chladu do teplaVyzerali ako neoperene mlaďatka,ale maju vraj 2 roky.Doteraz im to perie nenarastlo a mame pocit,že maju nejaku chorobu.Lieta z nich jemny prach a drobne perie.poraďte ako im mame pomôcť.Ďakujeme :-(

56 papagaje | 4. května 2015 v 12:14 | Reagovat

[55]: Dobrý deň Martina.
Zakúpených forpusov umiestnite do karantény, nie k ostatnému vtáctvu, ktoré chováte.
Berme do úvahy že sa jedná o poruchu preperovania vtáčikov.
Ja by som im začal podávať  3 týždne denne propolisovú tinktúru, 4 kvapky na kúpeľničku do vody.
Kŕmil by som zrninovými zmesami v suchom, nabobtnalom a naklíčenom stave.
Denne trošku zeleniny, ovocia, zeleného.
Cesnakové tablety So, Ne - 1 tableta na liter vody dlhodobo.
Uvažoval by som aj o odobratí trusu na veterinárny rozbor, či nemajú cudzopasníkov, potom vhodné odčervenie.
Ak sa stav nezlepší po 3 týždňoch by som zakúpil u veterinára „Kanavit“ alebo „Combinal K“ jedná sa o vitamín K1 – 10-20 kvapiek na 1l vody, 2krát do týždňa. Vitamín K1 by som podával 2-4 týždne. Vitamín K je obsiahnutý v zelenom kŕmení púpava, žihľava, skorocel, rozne trávy a pod.
Ak by to nepomohlo zakúpil by som multivitamíny NUTRIMIX EX-A, alebo PROMOTOR a podával by som 1 až 2 krát týždenne najmä v zime.
Dobré výsledky sa vraj dosahujú na zlepšenie operenia vtáctva pomocou aloe vera nakvapkaného na piškót podávať denne dlhodobo.
Dôležitý je kľud, neplašiť vtáčiky, aby sme v čo najväčšej miere odbúrali stres. Doprial by som im teplo, slnko, čerství vzduch umiestnením na lódžií počas leta. Hniezdnu búdku nezavesujte, kým sa problém s operením neodstráni. Hore uvedené prípravky dávkujte opatrne tak, aby nedošlo k predávkovaniu vtáctva.
Ak by ste spozorovali napríklad zdeformované perie, či krv na brku pera, bolo by vhodné urobiť aj vyšetrenie na PBFD.
Ak môžete prosím Vás vtáčiky odfotografujte a pošlite mi prostredníctvom e-mailu. Kontakt nájdete na tejto stránke.
Prajem veľa trpezlivosti pri liečbe.
Ľubomír M.

57 Nina | E-mail | 14. července 2015 v 23:01 | Reagovat

Dobry den,kupili sme si mlada Alexandra Velkeho.mali by sme na vas par otazok :-)  1) rucne ho krmime - ako zistime,ze papagaj je dostatocne nasyteny? Ako casto ho krmit,ci staci 3x denne
2) jeden pazurik ma odlomeny a ide mu z neho krv,co s tym robit
3) ako zistime,ci papagajovi neni moc teplo v hniezde - je v krabicke s vystelkou z kokosovych vlakien
4) ako ho naucit prejst na tuhu stravu?
Dakuje za odpovede 8-)

58 papagaje | 31. července 2015 v 12:30 | Reagovat

[57]:Dobrý deň Nina.
2. Odlomený pazúrik a ide mu z neho krv, čo s tým robiť?
Skúste mu to zastriekať niečim čo obsahuje alkohol, čo mu ranu vyčistí.
Na ostatné Vami položené otázky nebudem odpovedať, lebo s ručným dokrmovaním nemám praktické skúsenosti. Na internete je toho veľa, stačí zadať napr. do google slová "ručné dokrmovanie". Ak by som dokrmoval papagája dal by som si záležať na teplote dokrmovacej zmesi (začínal by som kŕmiť menšími dávkami) a prostredia v ktorom mláďatko jestvuje.  
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

59 Darina | E-mail | 19. srpna 2015 v 9:59 | Reagovat

Dobrý deň.Dostala som papagája spevavého,chcela by som vedieť či ho môžem počas horúcich dní sprchovať,pravdaže vlažnou vodou,a prečo  veľa páperia a aj pierka z chvosta  púšťa do klietky.Dávam mu zatiaľ semená z trávy a teraz som čítala čo všetko mu môžem tiež dávať.Mám ho iba dva týždne,ešte ho nepúšťam von z klietky. Slnka má dosť je veľmi rád na okne kde sa môže "zhovárať" s inými vtáčikmi. Ďakujem

60 papagaje | 22. srpna 2015 v 0:23 | Reagovat

[59]: Dobrý večer Darina.
Papagájovi zaveste na klietku kúpeľničku, aby sa vtáčik mohol okúpať vo vode. Napájačky na vodu odporúčam nepoužívať. Sprchovať ho nemusíte.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

61 papagaj konzsky | E-mail | 28. září 2015 v 15:56 | Reagovat

[6]: dobry den,prosim vas mam v byte papagaja konzskeho 3mesacne mladatko,prosim viete mi poradit cim a kolko krmiva mu denne davat?pripadne prosim poradit ako sa onho starat,vsade pisu len o zakovcoch a konzskom som sa na vebe docitala o chove len velmi malo.Dakujem za poradenie a prajem vsetko dobre.

62 papagaje | 4. října 2015 v 8:58 | Reagovat

[61]: Dobrý deň.
Radiť Vám nemôžem, lebo daný druh papagája nechovám. Odporúčam Vám prezrieť si internetovú stránku http://www.ifauna.cz/okrasne-ptactvo/clanky, kde určite niečo o chove konžských nájdete.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

63 Tatiana | E-mail | 4. října 2015 v 10:34 | Reagovat

Ahojte kupili sme rozelku a chceli by sme k nej opačne pohlavie ale nevieme či doma mame samčeka či samičku :-) .V kolkatich rokoch sa zistí pohlavie? A v kolkatich rokoch sa mozu sparit... :-( viete mi sme ju kupili k detom a chov nas začal bavit.... :-)  :-) dakujem pekne

64 papagaje | 23. října 2015 v 15:24 | Reagovat

[63]: Dobrý deň Tatiana
U rozel všeobecne sa pohlavie rozlišuje obtiažnejšie. Samica je obyčajne menej výrazne sfarbená a odlišnosti možno nájsť aj v postave, či veľkosti tela vtáka. Nakoľko rozely nechovám, nepríslucha mi vyjadrovať sa k vašej otázke.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

65 ivana | E-mail | 6. dubna 2016 v 11:21 | Reagovat

Dobry den, korelka zniesla vajce, mame par , musia na vajickach sediet stale? ci mozu odbehnut? cim ich krmit pocas hniezdenia?

66 boba | E-mail | 9. dubna 2016 v 12:27 | Reagovat

Sem napište komentářDobrý deň,chcelaby som začať chovať agapornisy ako začať a s akým druhom

67 Jarka | E-mail | 4. června 2016 v 20:56 | Reagovat

Dobry vecer,natrafila som na Vas blog a rada hy som sa Vas popytala na par veci,nakolko na webe som nasla zatial len velmi vseobecne informacie. Mame pari papagajov Kakarikov cervenocelych. Najprv sme mali len samceka, ale asi po 3 dnoch sme sa rozhodli,ze mu treba baba. Aby som sa dostala k podstate. Mame jedno krmitko na vodu a jedno na zrno,je potrebne,aby mal kazdy papagaj vlastne alebo si vedia poradit?Dalej by ma zaujimalo,ake dalsie krmitko je vhodne na naklicene zrno alebo ovocie a zeleninu. Zatial sme podavali len suche zrno v tom samodavkovacom krmitku.Chcela by som,aby boli zdrave a mali co najpestrejsiu stravu. Este som tu citala o kupelnicke. Moze byt aj vo vnutri klietky?Nasa klietka nato nema zvlast robeny otvor,tak ako som videla vyssie na fotke. Velmi pekne Vam dakujem za rady a selam krasny vecer.

68 Denisa | E-mail | 17. června 2016 v 15:43 | Reagovat

Dobrý deň, chováme rozely penant párik, sú zdravé a spokojné, už tretí rok majú mladé. Rada by som sa spýtala na podávanie múčnych červov. Môžu sa dávať živé ? A v akom množstve ? Voliéru majú veľkú a veľa lietajú. Dávame im všetko, čo odporúčate, ale v tomto nemám skúsenosť. Ďakujem za odpoveď. Denisa

69 papagaje | 21. června 2016 v 16:21 | Reagovat

[68]: Dobrý deň ivana.
Väčšinu času sedí samička na vajíčkach, závisí od druhu (môžu sa striedať so samcom). Počas sedenia operenec môže odbehnúť vyprázdniť sa, alebo sa nažrať. Počas hniezdenia odporúčam kŕmiť hniezdiaci pár iba suchou zmesou zrnín, aby sme vtákov príliš nenabudili k novej znáške vajíčok. Cca 2 dni pred predpokladaným liahnutím začínam podávať vaječnú zmes, či naklíčené zrniny v primeranej dávke.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

70 papagaje | 22. června 2016 v 9:31 | Reagovat

[66]: Dobrý deň boba
Rod Agapornis  zahŕňa 9 druhov, ktoré  rozdeľujeme na 2 druhy:
1 druh s bielym okružím okolo oka ( 1. personata - škraboškový, 2. Fisherov, 3. nigrigennis – hnedohlavý, 4. lilianae ružovohlavý)
2 druh bez bieleho okružia okolo oka (1. rosceicollis – ružovohrdlý, 2. taranta – etiópsky, 3. cana – šedohlavý, 4. pullaria – oranžovohlavý, 5. swinderniana – zelenohlavý
Najčastejšie chované druhy sú ružovohrdlý, škraboškový a Fisherov.
Na Vašu otázku: „ako začať a s akým druhom“ odpoviem takto: Podľa Vašich priestorových, časových možností, skúseností a schopností, či umiestnenia, veľkosti a klímy v chovateľskom zariadení. Pred kúpou odporúčam naštudovať CITES, spôsob chovu a štandard. Zvieratá nakupujte iba zdravé, ak máta pochybnosť o kvalite veci, nekupujte, vyhnete sa sklamaniu.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

71 papagaje | 28. června 2016 v 20:15 | Reagovat

[67]: Dobrý večer Jarka
Nie, netreba vám viac krmítok. Stačí jedno, dostatočne veľké , odporúčam nerezové, je možné si vybrať z rôznych veľkostí. Samo-dávkovacie krmítko nie je najvhodnejšou alrernatívou.
Zeleninu a ovocie, zelené krmivo či naklíčené zrniny podávajte vtáčikom denne v primeranom množstve aj spolu zo suchými zrninami kľudne aj v jednom kŕmítku. Vtákov neprekrmujte. Dávka suchých zrnín na 1 deň cca 10% hmotnosti vtáčika asi 1 zarovnaná pol. lyžica zrnín na 1 kus. + čajová lyžička nakrájaného či nastrúhaného ovocia, či zeleniny, či zeleného na 1 kus na deň. V druhom krmítku grit. Kakariky majú poterbu ozobávať rôzne korienky. Odporúčam vám do klietky umiestniť maličký trs trávy aj s koreňom, rozumej zo zemou. (vykopať na záhrade). Konáre na okus samozrejmosť. Niečo si naštudujte, prečítajte napr. na bazos.cz, články.
Otvor na kúpeľničku do klietky si urobte, vystrihnutím pletiva. Kúpľnička môže byť umiestnená aj v klietke, ale zaberá vtáčikom priestor.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

72 papagaje | 1. července 2016 v 16:04 | Reagovat

[68]: Nemyslím si, že múčne červy je nutné podávať rozelám. Čo Vás motivuje a prečo vlastne chcete podávať múčne červy rozelám.?
Skúsiť to môžete, v malom množstve 1-2 kusy denne, určite to neuškodí. Múčne červy sa podávajú živé celé, nakrájané, alebo vytlačené vnútro červa. Ja by som začal podávať zamrazené. S odstupom času by som vedel, ako pripravené červy vtáci najviac berú.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

73 Alex | E-mail | 24. července 2016 v 22:01 | Reagovat

Dobrý večer chcela by som sa spýtať na Pyrrhury je potrebné aby mali tu UV žiarovku ?
Ďakujem za odpoveď

74 papagaje | 25. července 2016 v 15:10 | Reagovat

[73]: Dobrý deň Alex.
Áno, ak celoročne nemajú prístup k priamemu slnečnému žiareniu.
Mnoho chovateľov to rieši aj podávaním vit. D3 do vody.
Ďakujem za návštevu tejto stránky.
Ľubomír M.

75 Peter cubik | E-mail | 20. srpna 2016 v 23:06 | Reagovat

Zdravicko chcem sa opitat mam amazonana modroceleho moze jest (zrat) banan za odpovede dik

76 Peter cubik | E-mail | Web | 20. srpna 2016 v 23:07 | Reagovat

Moze jest amazonan modrdocely vbanan

77 WaclawE | E-mail | 17. ledna 2017 v 18:20 | Reagovat

Chtěli byste zvýšit návštěvnost na papagaje.blog.cz několikrát? Hledat v google: Masitsu's tricks

78 papagaje | 17. ledna 2017 v 19:42 | Reagovat

[75]: [76]: Banán môže, pokrájajte ho na menšie kúsky. Ak by ho nechcel, podávajte ho k ovociu alebo zelenine, ktorú už pozná, časom sa naučí banán brať. Peter, ďakujem za návštevu týchto stránok. Ľubomír M.

79 Iva | E-mail | 25. února 2017 v 20:22 | Reagovat

dobry den, chcem sa opytat na moje korely, prestali sediet na vajickach da sa to nejak zachranit?

80 papagaje | 3. března 2017 v 8:05 | Reagovat

[79]: Dobrý deň Iva.
Nie nemyslím si. Ak prestali sedieť na znáške majú na to dôvod. Dôvodov môže byť viacero. Napr.: odumreli zárodky vo vajíčkach, vtáci boli neprimerane rušení, neskúsený pár, príliš mladý pár, nedostatočná vlhkosť vzduchu, nízka teplota a pod.
Takúto znášku je možné podložiť inému práve hniezdiacemu páru, ale musíte mať istotu, že vajíčka sú oplodnené, rozumej so zárodkom.
Vajíčka odoberte, korely zahniezdia opäť.
Ďakujem za návštevu týchto stránok.
Ľubomír M.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama